Hyundai is aan een steile klim begonnen. Het gamma van de Koreaanse fabrikant wordt voortdurend interessanter. Dat kan zowel gezegd worden van de prestaties van deze wagen als van zijn stijl. En het oog wil ook wel wat... De i40 oogt dan ook aantrekkelijker dan zijn voorganger, de Sonata. Bovendien is hij ook als break verkrijgbaar, een primeur voor Hyundai in dit segment. En het is een indrukwekkende break: met zijn 4,77 m lengte is hij even groot als de Volkswagen Passat Variant.
...

Hyundai is aan een steile klim begonnen. Het gamma van de Koreaanse fabrikant wordt voortdurend interessanter. Dat kan zowel gezegd worden van de prestaties van deze wagen als van zijn stijl. En het oog wil ook wel wat... De i40 oogt dan ook aantrekkelijker dan zijn voorganger, de Sonata. Bovendien is hij ook als break verkrijgbaar, een primeur voor Hyundai in dit segment. En het is een indrukwekkende break: met zijn 4,77 m lengte is hij even groot als de Volkswagen Passat Variant. Binnenin ontdekken we een gezellig, mooi aangekleed interieur dat in geen enkel opzicht moet onderdoen voor de Europese concurrentie. Hier en daar zit er wel wat hard plastic, maar de algemene kwaliteit is onberispelijk. De Koreaan is bovendien leverbaar met een aantal opties die we normaal alleen bij duurdere wagens aantreffen: geventileerde voorstoelen, verwarmde achterstoelen, een panoramisch open dak, actieve xenonlampen, een waarschuwing bij het overschrijden van de witte streep en zelfs een automatisch parkeersysteem dat genoeg heeft aan een plekje dat één meter langer is dan de auto. Maar ook de basisuitrusting is al royaal, met diodelampen, manuele airco, elektrische ruiten en achteruitkijkspiegels, een boordcomputer, stabiliteitscontrole en voorin actieve hoofdsteunen. De i40 Wagon is bovendien niet alleen elegant maar ook opvallend ruim: het comfort achterin is het beste van zijn segment. Toch een puntje van kritiek: de centrale zitplaats blijft te hard. De ver-stelbare rugleuning van de bank is dan weer een pluspunt. Net als de kofferruimte, die bijna even groot is als die van de Volkswagen Passat Variant, de referentie in dit segment. Opmerkelijk! Onder de motorkap zijn er vier mogelijkheden. De twee benzinemotoren (1.6 l GDi van 135 pk en 2.0 l GDi van 177 pk) komen koppel te kort voor een grote break, zodat de 1.7 l CRDi diesel (115 of 136 pk) onze voorkeur wegdraagt. Deze 'kleine' motor heeft kracht in overvloed en is nooit lawaaierig of dorstig. De variant van 115 pk (4,3 l/100 km, 113 g/km CO2) geeft zelfs recht op een federale premie van 3 % van de aankoopprijs. De 136 pk, stoerder en nauwelijks minder zuinig (4,5 l/100 km, 119 g/km CO2) is leverbaar met een automaat met 6 versnellingen die zacht en voldoende snel schakelt, maar geen Stop & Start heeft. Op de weg gedraagt de i40 zich buitengewoon prettig. De vrij soepele ophanging is comfortabel en blijkt ook opgewassen tegen een dynamische rijstijl. De Koraanse break is iets minder vinnig dan zijn Europese concurrenten, maar maakt dat goed met zijn doeltreffendheid. Saai is hij nooit. De prijs is weliswaar ge-stegen (euro 26.499 voor de 1.7 l CRDi 115 pk), maar blijft erg interessant als we denken aan de prestaties, de uitrusting en de garantie van 5 jaar zonder kilometerbeperking. Arnaud Dellicour