Met een verkoop van 244.000 Fabia's in 2006 is het duidelijk dat het succes van de nieuwe lichting van de Fabia voor Skoda van groot commercieel belang is. Het Tsjechische merk wil zijn indrukwekkende evolutie vooral niet in het gedrang brengen. De cijfers spreken boekdelen: vorig jaar verkocht Skoda 549.000 auto's en verbeterde het op 34 markten zijn verkooprecords. In Oost-Europa bedroeg de groei 62 %, in West-Europa 9 %.
...

Met een verkoop van 244.000 Fabia's in 2006 is het duidelijk dat het succes van de nieuwe lichting van de Fabia voor Skoda van groot commercieel belang is. Het Tsjechische merk wil zijn indrukwekkende evolutie vooral niet in het gedrang brengen. De cijfers spreken boekdelen: vorig jaar verkocht Skoda 549.000 auto's en verbeterde het op 34 markten zijn verkooprecords. In Oost-Europa bedroeg de groei 62 %, in West-Europa 9 %. Tijdens de ontwikkeling van deze tweede generatie hadden de ingenieurs van Skoda dan ook en duidelijke opdracht: meer geven voor dezelfde prijs. Ons hoort u niet klagen! De Fabia 2 heeft dus alle troeven van zijn voorganger en wordt aangedreven door vertrouwde motoren. Op het esthetische vlak is het verschil tussen de twee generaties opvallend. De nieuwe Fabia heeft veel trekjes van de "Roomster". Het is dus meer een 'ludospace', met een 2,2 cm langere en vooral 4,7 cm hogere carrosserie. De voorkant is sympathieker geworden, en om helemaal mee te gaan met de trend is de Skoda nu leverbaar met een wit dak als optie, net als een zekere Mini... Met zijn ruimere afmetingen is deze Fabia een van de hoogste en ruimste auto's van zijn segment. Dat is vooral achterin voelbaar, zowel aan de ruimte voor de knieën (+33 mm) als in de hoogte. De koffer profiteert mee, met een gulle 300 l (+40 l) en 1.1631 l met neergeklapte achterstoelen (ze zijn trouwens hoger geplaatst, om het instappen te vergemakkelijken). De achterdrempel van de Skoda Fabia is lager geworden, wat het laden vlotter doet verlopen. De chauffeur zit voor het dashboard van de Roomster, waarvan ook de stoelen zijn geleend. De rijhouding is prima en de kwaliteit van het interieur is zoveel verbeterd dat het in geen enkel opzicht moet onderdoen voor de concurrentie. Zelfs niet voor deze uit Duitsland! Op de weg toont de Fabia een betrouwbaar en wellevend gedrag, met een goede stabiliteit in de bochten en een weinig uitgesproken onderstuur. Toch een minpuntje: de wat stroeve ophanging. De meeste chauffeurs zullen daar echter tevreden mee zijn, net als met het aanbod van motoren, waaronder drie diesels (1.4l TDI van 70 of 80 pk en 1.9l van 105 pk) en vier benzinemotoren (1.2l HTP van 60 pk, 1.2l 12v HTP van 70 ch, 1.4l 16V van 85 pk en 1.6l 16V van 105 pk). Met de TDI 80 pk onder de motorkap hoeft de Fabia II zich nergens voor te schamen. Hij voelt zich vooral goed in de stad maar rijdt ook lekker op de snelweg, onder meer dankzij een flink koppel van 195 Nm en een motor met een ruim bereik, die alleen onder de 2.000 toeren per minuut wat kracht te kort komt. Met de TDI 105 pk wordt de auto uit Bladá Boleslav een echte kilometervreter, terwijl hij met 70 pk meer dan voldoende pit heeft voor wie vooral in de stadsjungle rijdt. De drie motoren zijn tijdens het versnellen en het optrekken een ietsje luidruchtig, maar worden op kruissnelheid discreet. Na onze rijtest twijfelen we er niet aan dat de Fabia 2007 een even groot succes zal worden als zijn voorganger. Niet iedereen vindt de vormgeving van de achterpartij even ge-slaagd, maar schoonheid is natuurlijk subjectief. Bovendien is de basisuitrusting royaler geworden, met standaard 6 airbags en Isofix-bevestigingen. De netto prijzen gaan van 9.790 euro (1,2l HTP 60 pk) tot 17.040 euro (1.9l TDI 105 pk - 1.4l TDI 70 pk voor 11.990 euro). En de break? Nog even geduld, in januari 2008 komt hij eraan. nArnaud Dellicour