Begin juli waren er abnormaal veel Italianen én toeristen in Turijn. Elk pleintje zag zwart van de mensen, de caféterrassen waren overvol, de sfeer was nog feestelijker dan anders. Overal hoorde je claxons en de geur van motorolie hing in de lucht. Woensdag 4 juli was namelijk geen gewone dag: vijftig jaar vroeger, tot op de dag precies, werd de Fiat 500 geboren, het geesteskind van Dante Giacosa.
...

Begin juli waren er abnormaal veel Italianen én toeristen in Turijn. Elk pleintje zag zwart van de mensen, de caféterrassen waren overvol, de sfeer was nog feestelijker dan anders. Overal hoorde je claxons en de geur van motorolie hing in de lucht. Woensdag 4 juli was namelijk geen gewone dag: vijftig jaar vroeger, tot op de dag precies, werd de Fiat 500 geboren, het geesteskind van Dante Giacosa. Om die mijlpaal in de autogeschiedenis te vieren en de nieuwe 500 officieel te lanceren, waren honderden Fiat 500-clubs op de afspraak voor de vele festiviteiten die de Italiaanse fabrikant een hele week lang organiseerde. De show, aan de oever van de Po, was zo groots opgezet dat vijftienduizend gasten ervan genoten. De charmantste van alle stadsauto's heeft geen gebrek aan fans: in zeventien jaar productie zijn 3 702 078 exemplaren van de band gerold. Voor de moderne versie rekent Fiat op 120 000 stuks per jaar. Op het esthetische vlak is de nieuwe trots van Turijn allesbehalve anorexisch of hoekig. Zijn silhouet is meer Sophia Loren dan Kate Moss: sappige rondingen, goed geproportioneerde welvingen, spieren... Op het vlak van de nostalgie laten we ons vertederen door de kleine ronde koplampen, de korte, ingesneden kap, het vele chroom en de handgreep van de koffer. Liefde op het eerste gezicht. En opdat niet iedereen dezelfde auto zou krijgen, heeft Fiat niet minder dan 449 936 verschillende combinaties voorzien om de 500 een persoonlijk tintje te geven! Ook binnen is het genieten, met een sfeertje dat aan de oude 500 doet terugdenken. De designers hebben niet geaarzeld om elementen van vroeger te hergebruiken. Het effect is hoogst geslaagd: modern en retro tegelijk. De Nuova 500 heeft zelfs comfort in overvloed, met een verbazend grote binnenruimte en een ruime koffer voor een zo kleine auto. De maten zijn wel een stuk groter dan vroeger: 58 cm langer (3,55 m), 31 cm breder (1,63 m) en 17 cm hoger (1,49 cm). Van hoogte gesproken: in het stijlvolle, er-gonomische interieur zit u verrassend hoog, als in een monovolume. Wat eigenlijk niet zo vreemd is, want de nieuwkomer gebruikt het platform van de Panda. Wat zit er onder de motorkap en achter de grille met het bekende Fiatlogo? Motoren die ons vertrouwd in de oren klinken: twee benzineversies (1.2l 8v van 69 pk en 1.4 16V van 100 pk) en een diesel (de 1.3l 16V Multijet van 75 pk). Wij hebben de diesel geprobeerd: met zijn koppel van 145 Nm is de stille motor levendig in de stad en kan hij ook lange trajecten moeiteloos aan. Wat het rijgedrag betreft, is dit stadsautootje heel comfortabel, terwijl zijn chassis niet ontgoochelt maar evenmin enthousiast maakt. Voor het overige heeft de Fiat 500 van de nieuwe generatie een buitengewoon royale basisuitvoering (BS, 2 airbags, stuurbekrachtiging...), scoort hij 5 sterren op de Euro NCAP-crashtest en heeft hij aantrekkelijke prijzen tussen 10.000 en 15.000 euro. Bent u al verliefd? U zult tot januari geduld moeten oefenen. In afwachting kunt u al dromen van de aangekondigde cabriolet- en Giardinettaversies! nArnaud Dellicour