Éen (muis)klik en... betaald!

Een van uw goede voornemens voor het nieuwe jaar zou kunnen zijn: uw betalingen zo simpel mogelijk houden. Zo begint u eraan!

Jocelyne Minet

Facturen in orde brengen, niemand doet het graag. Wij helpen u alvast op weg met deze drie manieren om tijd te winnen zonder meer geld uit te geven.

Laat anderen werken

Om te beginnen zijn er de klassieke manieren om tijd te sparen: de doorlopende opdracht en de domiciliëring. We leggen nog even het verschil uit:

Met een doorlopende opdracht geeft u uw bank de opdracht om op regelmatige basis een welbepaalde som van uw lopende rekening naar een andere rekening over te schrijven. Het is een handig middel om ervoor te zorgen dat regelmatige facturen op tijd betaald worden (huur, onderhoudsgeld, abonnementen,...).

Een domiciliëring is dan weer beter geschikt als u op regelmatige basis facturen moet betalen waarvan het bedrag al eens wijzigt, zoals uw telefoon- of elektriciteitsrekening. Hier kan uw schuldeiser (Belgacom bijvoorbeeld) rechtstreeks het bedrag van uw rekening halen. Een nadeel is natuurlijk dat de schuldeiser een verkeerd (lees: te hoog) bedrag kan wegkapen zonder dat u het meteen merkt. U moet uw zaken dus goed opvolgen. U hebt acht weken om het saldo terug te krijgen dat eventueel teveel werd betaald.

Zoomit uw facturen en loonfiches

Doet u al aan pc-bankieren? Zoveel te beter. Dan kunt u gebruik maken van Zoomit, een gratis bankdienst in het kader van internetbankieren. Aan u de keuze of u deze dienst al of niet inschakelt.

U kunt er uw (gedomicilieerde en niet gedomicilieerde) facturen online mee bekijken, beheren en betalen. U moet dan niet langer manueel de gegevens van de overschrijving intikken, de overschrijvingsformulieren zijn vooraf voor u ingevuld. Met een klik bevestigt of weigert u de betaling.

Zoomit kan u ook toegang geven tot uw loonfiches en andere financiële documenten, op voorwaarde natuurlijk dat uw leveranciers (voor de facturen) en uw werkgever (voor de loonfiches) u de documenten digitaal bezorgen. U vindt de bedrijven, banken en sociale secretariaten die met Zoomit werken terug op de website www.zoomit.be > FAQ > Info Zenders.

Betaal (o.a.) uw parking met uw gsm

Het bedrijf Mobile-For is marktleider wat betreft mobiele betalingen. U kunt met uw gsm uw bus- of tramticket kopen, een bioscoopticket bestellen, enz.

De meest recente nieuwe toepassing is www.4411.be, waarmee u uw parkeertijd kunt betalen via uw gsm. Parkeert u op straat, dan sms’t u als u aankomt én als u vertrekt het volgende naar 4411: het nummer van de dichtstbijzijnde parkeermeter, gevolgd door een spatie en uw nummerplaat (zonder spaties).

In een overdekte parking neemt u een ticketje en sms’t u het volgende naar 4411: de code van de parking, gevolgd door een spatie en het nummer van uw ticket. U ontvangt binnen de 5 tot 15 seconden een sms ter bevestiging. De eerste keer kunt u het systeem gratis testen. U krijgt de afrekening via uw gsm-factuur of via een aparte factuur van Mobile-For.

Let wel: als u met uw gsm betaalt, komt daar per verzonden en ontvangen bericht euro 0,15 bij. Maar dat hebt u snel terugverdiend, want u betaalt enkel de exacte parkeertijd.

Info: www.mobile-for, www.4411.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content