Volgens recente cijfers uit een onderzoek in opdracht van het Vlaams centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM), kende het thuisverbruik van biologische versproducten in 2004 een omzetdaling met 7,8 %. Die is vooral toe te schrijven aan een daling van de verkoop van biologisch vlees, vleeswaren en gevogelte. Door de diverse voedselcrisissen hadden heel wat mensen hun toevlucht gezocht...

Volgens recente cijfers uit een onderzoek in opdracht van het Vlaams centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM), kende het thuisverbruik van biologische versproducten in 2004 een omzetdaling met 7,8 %. Die is vooral toe te schrijven aan een daling van de verkoop van biologisch vlees, vleeswaren en gevogelte. Door de diverse voedselcrisissen hadden heel wat mensen hun toevlucht gezocht tot biologische producten omdat ze daar op dat ogenblik meer vertrouwen in hadden. Dankzij de inspanningen van het Federaal Voedselagentschap is het vertrouwen van de consumenten in de gangbare vleesproducten echter hersteld. Dat blijkt uit het feit dat ook de verkoop van niet-biologische vleesvervangers over zijn hoogtepunt heen is. Het verbruik van andere biologische versproducten ( groenten, zuivel en brood) blijft wel op peil. Biofruit kende zelfs een omzetstijging van 6 %. De totale omzet hiervan bedroeg vorig jaar 197 miljoen euro of gemiddeld 19 euro per Belg. De besteding aan biologische diepvriesproducten kende in 2004 een stijging van maar liefst 22,3 % ten opzichte van 2003. Maar wat betekent dit alles nu ten opzichte van de totale voedselmarkt? De biologische versproducten haalden in 2004 een marktaandeel van 1,5 % van wat gezinnen in totaal aan vers- producten uitgaven. De producten waarvoor het vaakst voor bio gekozen wordt, blijken te zijn: eieren (8,1 % marktaandeel), groenten (3,6 % marktaandeel) en brood (2,1 %). En wie zijn de mensen die deze producten kopen? 69 % van alle Belgische gezinnen kocht in 2004 minstens één keer een biologisch versproduct. Volgens het onderzoek zijn de biokopers meestal welgestelde gezinnen met kinderen, alleenstaanden tussen 40 en 64 en welgestelde gepensioneerden. Slechts 20 % van de bio-omzet is toe te schrijven aan huishoudens met kinderen met een beperkt inkomen. Een laatste vaststelling is dat de biokoper zijn producten steeds minder vaak in speciaalzaken gaat zoeken, maar meer en meer in warenhuizen. De supermarkten wonnen 6 % aan marktaandeel in het biosegment. Leen Baekelandt