Zijn onze Britse vrienden gek geworden? Wel integendel! Je lichaam én de natuur onderhouden, fysieke inspanningen verrichten met de spade, hark, riek en snoeischaar: het ligt voor de hand, maar iemand moest gewoon op het idee komen.
...

Zijn onze Britse vrienden gek geworden? Wel integendel! Je lichaam én de natuur onderhouden, fysieke inspanningen verrichten met de spade, hark, riek en snoeischaar: het ligt voor de hand, maar iemand moest gewoon op het idee komen.En dat is precies wat de Britse arts en botanicus William Bird in 1998 deed. Vanaf dan ging alles heel snel. De BritishTrust for Conservation Volunteers, de Britse milieubeweging zeg maar, maakte zich het concept op een ingenieuze manier eigen: ze motiveert vrijwilligers om de talloze parken en groenvoorzieningen in Groot-Brittannië te onderhouden tijdens sessies sportief tuinieren.Het principe is eenvoudig, al is er grondig over nagedacht. Tijdens een drie uur durende sessie combineren sportieve tuinliefhebbers van uiteenlopende leeftijden elke week een warming-up met kreupelhout ruimen, onkruid wieden, harken, zaaien, snoeien en maaien, om te eindigen met stretch- en relaxatieoefeningen.Het is hoegenaamd niet de bedoeling om snel gewicht te verliezen of kost wat kost spiermassa te kweken, wel om in teamverband en onder het toezicht van een bekwame coach fysieke inspanningen te leveren en tegelijk de zuivere buitenlucht in te ademen.Omdat green gym uitsluitend dagdagelijkse bewegingen vergt, kan nagenoeg iedereen aan de activiteit deelnemen. Alles vindt plaats in een publieke of private tuin, waardoor green gym erg gesmaakt wordt door sportievelingen die een hekel hebben aan gym- of fitnesszalen.Geregeld groen gymmen heeft alle voordelen van tuinieren. Het verstevigt uw dij- en armspieren, versterkt uw beendergestel en helpt artrose, reumatoïde polyartritis en osteoporose te voorkomen. Het maakt u soepel en lenig, zorgt ervoor dat uw cellen meer zuurstof aangeleverd krijgen, stimuleert uw hart- en bloedvaten en heeft een gunstig effect op uw bloeddruk. Green gym bestrijdt ook overgewicht, doet uw cholesterolgehalte dalen, bevordert uw spijsvertering en versnelt uw darmtransit. En het verkleint het risico op diabetes en zou zelfs bepaalde vormen van kanker helpen voorkomen.Contact met de natuur is ook goed voor de gemoedsrust: minder stress, minder angst, minder kans op depressie. Want het is intussen bewezen dat de natuur kalmeert, ontspant, sombere gedachten verjaagt en de dagelijkse beslommeringen naar de achtergrond verdringt. Werken aan een mooiere omgeving en tegelijk mensen ontmoeten die er dezelfde opvattingen op nahouden, daar put een mens bovendien psychisch voldoening uit. En niet onbelangrijk voor uw portemonnee: green gym is gratis. Geen luxueuze fitnesszaal of peperduur abonnement. Eenvoudige en makkelijk zittende kledij volstaat.In Groot-Brittannië komen duizenden sportieve tuiniers, verenigd in een honderdtal lokale teams, wekelijks samen om parken en tuinen te onderhouden. Ook in Australië en in de Verenigde Staten heeft het concept ingang gevonden. Maar bij ons staat green gym nog nergens. Want al neigen tal van initiatieven naar groen sporten, een officiële club is er nog altijd niet.Maar laat dat u vooral niet tegenhouden. Hebt u een boontje voor sport én voor het milieu? Beweegt u graag maar hebt u een afkeer van loopbanden, krachttoestellen en bedompte fitnesszalen? Geniet u van een mooie tuin en voelt u graag het koele gras onder uw voeten? Haal dan uw spade en hark van onder het stof en doe aan green gym! En vergeet niet dat tuinieren niet alleen prima is voor uw gezondheid en uw humeur maar ook voor uw (moes)tuin!Info over Green Gym in Groot-Brittannië: www.tcv.org.uk/greengymColette Barbier en Ariane De Borger