Een merk apart

Je zal geen Citroën-logo vinden op de DS4. De twee varianten van het nieuwe model – een berline en een crossover – gaan helemaal voor het merk DS.

Na de DS5 doet nu ook de DS4 het dus zonder de naam Citroën. De bedoeling? Het merk DS ontwikkelen en de premium-constructeurs naar de kroon steken. DS wil dat bereiken door het gamma geleidelijk aan te diversifiëren en tegelijkertijd zijn eigen net van verkooppunten uit te bouwen. Om helemaal duidelijk te maken dat hij geen Citroën wil zijn, krijgt de nieuwe DS4 bovendien een nieuw radiatorrooster en een origineel lampenblok dat leds met xenon combineert. En dat is niet alles.

Twee modellen

De DS4 pakt voor de gelegenheid uit met twee koetswerkvarianten. De eerste is een berline en de tweede, de Crossback, kiest voor de stijlcodes van de tegenwoordig erg populaire crossovers. Hij is 3 cm hoger dan zijn broertje, heeft zwaardere bumpers, plastic beschermstrips en zwarte inserts die hem een agressievere look geven. DS hecht trouwens veel belang aan personalisering, met onder meer een nieuw kleurenpalet en zelfs tweekleurige uitvoeringen. Binnenin vind je een interface met aanraakscherm, die allerlei knoppen overbodig maakt en de middenconsole opschoont. Er is geen gebrek aan connectiviteit, compleet met Apple Car Play voor wie een iPhone heeft.

Onder de motorkap

Het motoraanbod is eveneens herzien en telt nu zes motoren, die allemaal aan de Euro 6-norm voldoen en – normaal voor een luxemerk – in het hogere segment thuishoren. Er is de 1.2 THP van 130 pk, de 1.6 THP van 200pk, de 1.6 Blue-HDi van 116pk en de erg gulle 2l Blue-HDi van 180pk – die laatste alleen verkrijgbaar met een 6-traps automatische versnellingsbak, een kwestie van comfort. Altijd interessant: het gemengde verbruik en de CO2-uitstoot zijn veelbelovend, van 97 tot 138 g/km, afhankelijk van de versie, manueel of automaat.

Wij hebben de twee topversies van de nieuwe DS4 getest: de DS4 THP 200 en de Crossback Blue-HDi 180. Het was twee keer genieten, zeker met de Crossback diesel, die met zijn automatische versnellingsbak erg prettig rijdt. Op de weg verschilt de Crossback niet zo vreselijk van de vorige DS4, maar hij blinkt uit door zijn ideale compromis tussen comfort en wegligging. De motor is royaal en sober. De THP 200 is natuurlijk minder zuinig, maar laat zich voorbeeldig nauwkeurig besturen (en dat heeft alles te maken met het lagere zwaartepunt). Met als extratje een motor die pittig optrekt en een beter algemeen evenwicht, dankzij het lichtere gewicht op de voorwielaandrijving.

Voor alle duidelijkheid: de look buiten beschouwing gelaten, is de DS niet fundamenteel veranderd. De evolutie is subtiel, met vakkundig gekozen details die voor een echte meerwaarde zorgen. Vanaf €21.800.

ARNAUD DELLICOUR

Partner Content