Net als de X3, maakt de Q5 zich liever niet vuil op het terrein en voelt hij zich alleen echt thuis op het asfalt. Maar daar doet hij het dan ook uitstekend. Zijn technische basis is immers geleend bij de A4, en de jongste sedan uit Ingolstadt heeft een specifieke plaatsing van de mechaniek (met de motor wat meer naar achter op de vooras), die een massaverdeling oplevert die een dynamische rijstijl in de hand werkt. Daarmee stelt de middelgrote SUV van Audi de X3, sinds 2003 de best verkochte compacte SUV, in de schaduw. De Audi heeft bove...

Net als de X3, maakt de Q5 zich liever niet vuil op het terrein en voelt hij zich alleen echt thuis op het asfalt. Maar daar doet hij het dan ook uitstekend. Zijn technische basis is immers geleend bij de A4, en de jongste sedan uit Ingolstadt heeft een specifieke plaatsing van de mechaniek (met de motor wat meer naar achter op de vooras), die een massaverdeling oplevert die een dynamische rijstijl in de hand werkt. Daarmee stelt de middelgrote SUV van Audi de X3, sinds 2003 de best verkochte compacte SUV, in de schaduw. De Audi heeft bovendien een permanente integrale transmissie die de veiligheid (stabiliteit) en het rijgedrag ten goede komt, met een koppelverdeling die voorrang geeft aan het evenwicht van de massa's (40/60). Binnen zijn we op vertrouwd terrein. De afwerking is uitzonderlijk, de ergonomie voorbeeldig en het design bekoorlijk. Wat kunnen we nog meer willen? Zoals gewoonlijk bij Audi zit de chauffeur voortreffelijk en geven de stoelen een uitstekende steun maar achterin breekt de Q5 geen records. Hij heeft er wel meer ruimte dan de X3, maar de nieuwe Mercedes GLK doet het nog beter. Anderzijds is er als optie een bank verkrijgbaar die 65 mm kan verschuiven en dus de modulariteit vergroot. Goed bekeken! De koffer heeft een royale 540 liter inhoud. Zoals te verwachten van een model dat zo nauw verwant is met de A4, neemt de Q5 het grootste gedeelte van het mechanische gamma van de sedan over. De enige uitzondering is de gloednieuwe 2 liter TFSi-motor (200 pk) van de instapversie, die dankzij een variabel inlaatsysteem en een directe injectie van de nieuwe generatie opmerkelijk goed scoort in termen van verbruik en uitstoot (8,5 l/100km, 197 gr/km CO2). Maar bij ons zal natuurlijk de Q5 met dieselmotor de voorkeur krijgen. De lief-hebbers worden niet ontgoocheld, want naast een 2.0l TDI van 170 pk (350Nm) is er een machtige 3 liter TDI (240 pk, 500 Nm). En de transmissies? De 2.0l TFSi en de 3.0l TDI kunnen besteld worden met de kersverse gerobotiseerde dubbele koppeling met 7 versnellingen (S-Tronic). Jammer dat er voor de kleine diesel geen automaat bestaat. De Q5 rijdt fantastisch. Hij is vinnig en toont een mooi homogeen gedrag en een buitengewoon geslaagd compromis tussen comfort en dynamisme. In de stad is hij even prettig (en zacht) als op de kronkeligste wegen, waar het evenwicht en de levendigheid van zijn chassis goed tot hun recht komen. Dat alles in stilte, want de Q5 mag trots zijn op zijn geluiddemping. De nieuwe Audi is vast en zeker geslaagd en belooft een spelbreker te worden in het segment van de middelgrote SUV's. Alleen zijn prijs kan sommige kandidaten afschrikken: 2.0l TFSI vanaf euro43.150 en 2.0l TDI 170 pk vanaf euro39.600. Arnaud Dellicour