Caloriebommetjes

Het echte ijsje om duim en vingers naar af te likken is natuurlijk roomijs. Om van de wetgever deze benaming te mogen dragen moet het ijs minstens voor 9 % van zijn gewicht uit melkvetten - verzadigde, dierlijke vetten - bestaan. Die melkvetten worden hoofdzakelijk geleverd door de room die in de bereiding gebruikt wordt. Room heeft een vetpercentage tussen 35 en 40 %. Dit zuivelelement vormt zowat 60 tot 70 % van het ijs. Twee bolletjes roomijs (100 gr) leveren dan ook zo'n 200 Kcal.
...

Het echte ijsje om duim en vingers naar af te likken is natuurlijk roomijs. Om van de wetgever deze benaming te mogen dragen moet het ijs minstens voor 9 % van zijn gewicht uit melkvetten - verzadigde, dierlijke vetten - bestaan. Die melkvetten worden hoofdzakelijk geleverd door de room die in de bereiding gebruikt wordt. Room heeft een vetpercentage tussen 35 en 40 %. Dit zuivelelement vormt zowat 60 tot 70 % van het ijs. Twee bolletjes roomijs (100 gr) leveren dan ook zo'n 200 Kcal. Ongeveer 20 tot 25 % van het ijs bestaat uit suikers. Suiker zorgt niet alleen voor de zoete smaak, het verlaagt ook het vriespunt. Door toevoeging van suiker wordt het ijs bovendien glad en soepel en blijft het schepbaar. Bij een artisanale roomijsbereiding worden aan het roomijs eierdooiers en dus extra dierlijke vetten toegevoegd. Wordt de room geheel of gedeeltelijk vervangen door melk, dan daalt het vetgehalte en bekomt u een lichter ijs, dat de wetgever melkijs noemt. Melkijs bevat minstens 2,5 % melkvetten. Wanneer u zelf een lekker ijsje bereidt, kunt u het vetgehalte doen dalen door gebruik te maken van halfvolle melk. Een andere prima oplossing om het aantal calorieën en vet te beperken, is het gebruik van yoghurt, al levert dit wel een extra risico op voor de bacteriologische kwaliteit van het ijs. Een ander cholesterolvriendelijk alternatief is ijs op basis van sojamelk. Vindt u dat dit lekker zomerverhaaltje al te negatief klinkt? Laten we dan ook even de positieve elementen op een rijtje zetten. Zuivelproducten zijn immers een bron van hoogwaardige eiwitten, ze zorgen voor calcium en fosfor, twee stoffen die onze botten sterk houden en voorzien ons van vetoplosbare vitamines A en D. Let op: halfvolle en magere melk bevatten evenveel calcium als volle melk, maar minder vetoplosbare vitaminen. Wilt u echt alle vet uit dit zomerse extraatje bannen, dan kiest u voor een sorbet. Dit waterijs bevat enkel vruchtensap of ûpuree en suikers. Om op een goede manier te bevriezen moet sorbet een zeer precies suikergehalte hebben. Met te veel suiker blijft de sorbet stroperig, met te weinig suiker vormt het vruchtensap te grote ijskristallen waardoor de structuur korrelig en onaangenaam wordt. Sorbet wordt niet enkel als nagerecht geserveerd, maar ook halverwege de maaltijd om de eetlust op te wekken en de mond te verfrissen. Om zonder kwalijke gevolgen van ijs te kunnen genieten, is het essentieel de nodige hygiënemaatregelen in acht te nemen. Het degelijk reinigen van de ijsmachine is een absolute voorwaarde. Softijs geeft op dit vlak wel eens extra problemen omdat het ijs in de machine een hele weg aflegt. Maar ijs moet ook afgesloten bewaard worden, mag niet met de handen aangeraakt worden en moet bovenal met een zuivere ijsschep bediend worden. De ijs-schep is ontegensprekelijk de grootste boosdoener vooral wanneer deze, om makkelijker te scheppen, in een kommetje met lauwwarm water wordt geplaatst, dé plek waar bacteriën zich lekker voelen. Idealiter wordt de ijsschep tussen het scheppen van twee ijsjes telkens onder stromend water gereinigd. n A