We weten het wel, bewegen hoeft niet noodzakelijk een synoniem te zijn van urenlang transpireren in een duffe fitnesszaal. Het kan eenvoudiger! Een studie van de universiteit van Missouri heeft uitgewezen dat vijf keer per week gedurende twintig minuten Max of Tosca uitlaten, één van de meest effectieve manieren is om gewicht te verliezen. En wat geldt voor ons, geldt ook voor onze westerse viervoetertjes met hun luie leventje en hun copieuze maaltijden!
...

We weten het wel, bewegen hoeft niet noodzakelijk een synoniem te zijn van urenlang transpireren in een duffe fitnesszaal. Het kan eenvoudiger! Een studie van de universiteit van Missouri heeft uitgewezen dat vijf keer per week gedurende twintig minuten Max of Tosca uitlaten, één van de meest effectieve manieren is om gewicht te verliezen. En wat geldt voor ons, geldt ook voor onze westerse viervoetertjes met hun luie leventje en hun copieuze maaltijden! Tegelijk zorgen voor het welzijn van de hond en van het baasje, dat is het verleidelijke idee dat gelanceerd wordt door een merk van hondenvoeding samen met de Bond voor Lichamelijke Opvoeding en het informatie- en onderzoekscentrum over de hond (CIEC). Het resultaat is een brochure waar-in wordt uitgelegd hoe de dingen die u samen met uw hond doet voordeel opleveren wat uw spiermassa betreft en hoe u er calorieën mee kwijtspeelt. Als toemaatje zijn er raadgevingen van de dierenarts en tips om uw dagelijkse oefeningen te verbeteren. Enkele voorbeelden. Achter de bal aanhollen, Tosca krijgt er nooit genoeg van. In ieder geval minder snel dan wij. Lopen en springen, en telkens opnieuw fier aan komen lopen en smeken om meer. Wat een energie! Maar wist u dat het gooien van de bal ook een prima oefening is? Zeker als u ondertussen gaat springen op één been. Als u bijvoorbeeld na elke worp 20 keer op en neer springt, na elke sprong van steunbeen wisselt en telkens tot een evenwichtsstand komt. U kunt ook op twee voeten tegelijk springen, of de paardensprong toepassen: startend met de twee voeten bij elkaar, steekt u één been vooruit en springt u. Het resultaat? Per uur verbrandt u 350 calorieën! Vanzelfsprekend is deze oefening niet aanbevolen voor mensen - of honden! - met gewrichtsproblemen. Het is ook beter om elke tien minuten een kleine pauze in te lassen, zodat zowel het baasje als de hond even kunnen recupereren. Langer doorgaan dan 45 minuten wordt afgeraden. Interessant om te weten is dat u het effect vergroot als u de bal met een racket lanceert en ook zelf blijft spelen en lopen: dan oefent u uw biceps, triceps én schouderspieren. Nog effectiever is dat u bovendien samen met de hond achter de bal sprint. Dan verliest u spelenderwijs niet minder dan 410 calorieën per uur! Aanbevolen schema: twee keer per week gedurende twintig minuten. Om een en ander boeiend te houden - en op voorwaarde dat Max of Tosca geen problemen heeft met zijn gebit of met zijn gewrichten - gooit u af en toe een frisbee in plaats van een bal. Perfect voor de arm- en buikspieren en u krijgt er ook stevige billen van! Voetballen, uw hond is er gek op! Vandaar dat u hem Zidane noemt, of kortweg Zizou. Geef hem een wat grotere bal zodat hij hem niet in zijn muil kan pakken en leer hem de bal vooruit te duwen met zijn neus. Eens de les geleerd, amuseert hij zich rot en speelt u... 480 calorieën per uur kwijt terwijl uw kracht, uithouding, behendigheid en motoriek verbetert. Weet bovendien dat uw hond nuttig kan zijn om uw motivatie om aan sport te doen intact te houden: wandelen, joggen of fietsen wordt alleen maar leuker in het gezelschap van uw hond. n Fit met uw hond. Deze brochure van Masterfoods, de Bond voor Lichamelijke Opvoeding en het informatie- en onderzoekscentrum over de hond CIEC bevat 16 pagina's en is gratis verkrijgbaar via 0800 931 13 of contact.be@masterfoods.comLise Leuven