Een GTI in de dop?

De elektrische SUV ID.4 van Volkswagen komt nu als GTX op de markt, een versie zonder zwaardere batterij, maar wel met bijna 300 pk vermogen en vierwielaandrijving. Dat klinkt veelbelovend! Wordt dit de GTI 2.0?

Vandaag is de strategie van Volkswagen elektrisch. De Duitse groep heeft in korte tijd een uitgebreid gamma e-auto’s gelanceerd. En het houdt niet op! Na de ID.3 (compact), de ID.4 (SUV), de ID.5 (SUV coupé) en de ID.Buzz (de revival van de T1), is het wachten op de ID.7 (grote berline) en de ID.2 All, die met zijn prijskaartje van 25.000 euro elektrisch rijden betaalbaar moet maken. Maar gaat die transitie niet ten koste van de passie voor de auto, de sensatie en de roes van het rijden? Niet als het van de makers van de GTI afhangt, die nu een GTX-versie van de SUV ID.4 uitbrengen. GTX, zoals de Sirocco uit de jaren 80! De carrosserie is deels door de Golf GTI geïnspireerd en technische oogt hij veelbelovend: 299 pk en vierwielaandrijving. Maar is de nieuwkomer echt sportief?

Een GTI in de dop?

GTI-gevoel

Sportief is natuurlijk ook een kwestie van marketing. Op dat vlak laat de ID.4 GTX niets onverlet: een nieuw lichtsignatuur op de bumpers, waarvan de vorm aan de Golf GTI herinnert, 20-duims velgen, een gespierd front en een bredere diffusorlijst achteraan. Het interieur is meer luxueus dan radicaal, met comfortabele kuipstoelen, een onberispelijke rijhouding en alomtegenwoordige technologie. Rode stiksels, roestvrijstalen pedalen en een nieuw stuur zorgen voor een sportieve toets. De esthetiek van de ID.4 staat zijn polyvalentie geenszins in de weg, want er is ruimte in overvloed en de koffer gaat tot 543 l inhoud. Prima! Anderzijds laat de ergonomie te wensen over. Er zijn bijvoorbeeld altijd twee handelingen nodig om de raampjes achteraan te openen, de regeling van de airco op het centrale scherm is vrij lastig en de snelheidskiezer is ongelukkig geplaatst (achter het stuur).

De carrosserie is deels geïnspireerd door de Golf GTI en oogt technisch veelbelovend.
De carrosserie is deels geïnspireerd door de Golf GTI en oogt technisch veelbelovend.

Wel of niet sportief?

De ID.4 GTX onderscheidt zich van de klassieke versie door de toevoeging van een motor op het voorstel. Die verhoogt het vermogen naar 299 pk (in plaats van 174 pk voor de versie van 77 kWh) en het koppel naar 460 Nm (in plaats van 235). De prestaties die Volkswagen aankondigt, zijn die van een GTI: van 0 naar 100 km/uur in 6,2 seconden en een topsnelheid van 180 km/uur, dus 20 km/uur extra. Het vermogen van de batterij is niet veranderd (77 kWh), zodat de theoretische autonomie 480 km bedraagt, in plaats van 520 km voor het traditionele model, dat 100 kg lichter is.

Blijft de vraag of de (bijna) 300 pk van de ID.4 GTX een echte kick kunnen geven. Het antwoord is genuanceerd. De prestaties zijn er, maar een SUV van 2,1 ton kan onmogelijk even vinnig zijn als een Golf GTI van 1,5 ton. Het bijkomende gewicht op het voorstel (100 kg) maakt hem minder alert, en ondanks de kracht van de aandrijving reageert hij wat flauw. Wat het opladen betreft, krijgt de ID.4 GTX goede punten: aan een snellader aanvaardt hij tot 125 kW, wat volstaat om de batterij in 30 minuten voor 80% op te laden. Op wisselstroom is de ingebouwde lader goed voor 11 kW vermogen (in serie).

De ID.4 GTX is een mooie auto, maar zal ondanks zijn knappe technologie de sportieve verwachtingen van op sensatiebeluste chauffeurs niet inlossen. Bovendien moet hij met zijn prijs – 62.220 euro – concurreren met SUV’s die hun sporen al hebben verdiend, zoals de Model Y van Tesla of de Ford Mustang Mach E. Dat wordt dus een moeilijke keuze.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content