Onze huid is een efficiënte barrière die ons lichaam beschermt tegen allerhande aanvallen van buitenaf. Om die taak naar behoren te kunnen vervullen, heeft ze nood aan tal van voedingsstoffen in een juiste verhouding. "Maar precies omdat de huid zo'n doeltreffende bescherming biedt, kunnen we deze stoffen onmogelijk in voldoende hoeveelheden uitwendig via crèmes en zalven toedienen", stelt dermatoloog dr. Thomas Maselis. "Ze moeten via de voeding in ons lichaam worden opgenomen. In principe levert een gezonde, evenwichtige voeding alle nodige stoffen. Voldoende drinken hydrateert en bevordert de afvoer van overtollige afvalstoffen. Groenten en fruit helpen ons beschermen tegen vrije radicalen, die medeverantwoordelijk zijn voor de veroudering van de huid. In combinatie met een goede hygiëne en het gebruik van verzorgende producten zou er dus geen vuiltje aan de lucht mogen zijn."
...

Onze huid is een efficiënte barrière die ons lichaam beschermt tegen allerhande aanvallen van buitenaf. Om die taak naar behoren te kunnen vervullen, heeft ze nood aan tal van voedingsstoffen in een juiste verhouding. "Maar precies omdat de huid zo'n doeltreffende bescherming biedt, kunnen we deze stoffen onmogelijk in voldoende hoeveelheden uitwendig via crèmes en zalven toedienen", stelt dermatoloog dr. Thomas Maselis. "Ze moeten via de voeding in ons lichaam worden opgenomen. In principe levert een gezonde, evenwichtige voeding alle nodige stoffen. Voldoende drinken hydrateert en bevordert de afvoer van overtollige afvalstoffen. Groenten en fruit helpen ons beschermen tegen vrije radicalen, die medeverantwoordelijk zijn voor de veroudering van de huid. In combinatie met een goede hygiëne en het gebruik van verzorgende producten zou er dus geen vuiltje aan de lucht mogen zijn."Maar wie wijkt nooit eens af van die gezonde voedingsprincipes? Omdat we ons tevreden stellen met een snelle hap, omdat we ons een te eenzijdig dieet opleggen om enkele kilo's kwijt te raken, omdat we een ziekte doormaken,... Dan kan een tekort aan bepaalde vitaminen of mineralen optreden. Een precies verband aantonen tussen bepaalde huidafwijkingen en specifieke voedingselementen is moeilijk, omdat een massa factoren een rol spelen. Toch zijn bepaalde verbanden gekend. Dat kan wijzen op een ijzertekort. Het lichaam van een volwassen vrouw bevat 2 tot 2,5 gram ijzer, dat van een volwassen man een grammetje meer. IJzer verliezen we (ongeveer 1 tot 1,4 mg per dag) via de urine, bloedverlies, zweet en een afschilferende huid. Wie zich aan de algemene voedingsaanbevelingen houdt, kan dit verlies makkelijk compenseren met het ijzer dat opgenomen wordt uit de voeding. Maar bij diëten waarbij vooral voedsel van dierlijke oorsprong wordt geweerd (zoals veganisme) en bij sommige aandoeningen (zoals de ziekte van Crohn) kan de ijzer-inname in het gedrang komen. Ook vitamine C speelt hierbij een rol. Het bevordert de opname van ijzer. Zorg enerzijds voor voldoende ijzer en anderzijds voor voldoende vitamine C in uw voeding. Rijke ijzerbronnen zijn vlees, vis, gevogelte, broccoli, bloemkool, pompoen, tomaten en citrusvruchten. Vitamine C is uitzonderlijk rijk vertegenwoordigd in citrusvruchten, kiwi's, bessen en diverse koolsoorten. De ultraviolette straling in zonlicht, uitlaatgassen, sigarettenrook,... geeft aanleiding tot het ontstaan van vrije radicalen in onze huid. Die vrije radicalen zijn agressieve deeltjes die de cellen beschadigen en zo de huidveroudering in de hand werken. Vrije radicalen kunnen echter worden geneutraliseerd door antioxidanten. Zorg voor een voeding die rijk is aan antioxidanten. De belangrijkste antioxidanten in de voeding zijn vitamine C, vitamine E, carotenoïden en flavonoïden. Vitamine C is vooral aanwezig in fruit en groenten. Vitamine E in plantaardige olie, brood, graanproducten, noten en zaden, broccoli en spruiten. Van de carotenoïden zijn bètacaroteen en lycopeen de bekendste. Bètacaroteen (ook provitamine A genoemd) komt voor in groene bladgroenten, oranje en gele groenten en fruit. Lycopeen is aanwezig in tomaten en afgeleide producten zoals tomatenpuree en ketchup. Flavonoïden vindt u in uien, appelen, thee en rode wijn. Bij wondgenezing spelen voedingselementen zoals zink en vitamine C een rol. Mensen die een voeding gebruiken die arm is aan eiwitten van dierlijke oorsprong lopen een grotere kans op een zinktekort. Eet voldoende rood vlees, zuivelproducten, schaal- en schelpdieren, eieren, volkorenproducten en peulvruchten. Een tekort aan het vetoplosbare vitamine A kan een droge, schilferige huid doen ontstaan. Een rode, schilferige huid rond ogen, oren en neus wijst veeleer op een gebrek aan vitamine B2. Vitamine A komt in de voeding voor onder 2 vormen: retinol in dierlijke producten zoals vis, niet-afge-roomde melk en melkproducten, eidooier, lever, smeer- en bereidingsvet. Bètacaroteenbronnen zijn groene bladgroenten, oranje en gele groenten en fruit. Vitamine B2 vindt u in melk en melkproducten, vlees, eieren, tarwekiemen en gist. Ontstoken en ingescheurde mondhoeken kunnen wijzen op een tekort aan vitaminen uit de B-groep, meer in het bijzonder B2 (riboflavine) en B11 (foliumzuur). Vitamine B2 vindt u in melk en melkproducten, vlees, eieren, tarwekiemen en gist. B11 is goed vertegenwoordigd in groene bladgroenten, fruit, peulvruchten en volkorenproducten. Waarschijnlijk gaat het om couperose (of rosacea), waarbij de bloedvaatjes in het gelaat onder invloed van bepaalde prikkels te fel gaan uitzetten. Als de bloedvaatjes herhaaldelijk geprikkeld worden en uitzetten, kan dit leiden tot een blijvende verwijding (dilatatie). Vermijd voedingsmiddelen die de bloedvaatjes prikkelen zoals sterk gekruid voedsel en alcohol. Over de eventuele invloed van de voeding op acné bestaat nog heel wat discussie. Het is namelijk zo dat tussen het beginstadium, de zogenaamde meeëters, en het latere inflammatoire letsel meerdere weken verlopen. Vandaag een stuk chocolade eten kan onmogelijk afgestraft worden door meer acné morgen. Chocolade zou, in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, geen invloed hebben op acné. En of er een verband bestaat tussen acné en vetrijk voedsel is niet bewezen. Als u erin slaagt een verband te leggen tussen het eten van bepaalde voedingsmiddelen en een opstoot van acné enige tijd later, dan doet u er goed aan die voedingsmiddelen te vermijden. nA Leen Baekelandt