Een frisse wind in de parfumerie

De wereld van de lekkere luchtjes keert terug naar het fundamentele. Dit levert aan de ene kant heerlijke retrogeuren op en aan de andere kant frisse en in elkaar vloeiende aroma’s, samengesteld uit ingrediënten van topkwaliteit.

De tijd van de marketingpraatjes is voorbij, de grote namen kiezen opnieuw voor klassieke, tijdloze kwaliteitsparfums op basis van zorgvuldig gese-lecteerde ingrediënten. Parfums met een verhaal.

Retrotrend

Dior, Chanel, Guerlain en Givenchy grijpen zonder schroom terug naar vroegere successen. We herkennen ze meteen: het pied-de-poule-motief, het Trianongrijs, het ovalen medaillon, de bloemen en de meiklokjes die Christian Dior zo dierbaar waren. Wist u dat hij een takje meiklokjes in de zoom van zijn jurken naaide als gelukbrenger op de dag van het defilé? De Créations de Monsieur Dior zien we graag terug in elegante flacons met geuren die geactualiseerd werden door huisparfumeur François Demachy. Wat een plezier om bijvoorbeeld Eau Fraîche, in 1953 gecreëerd door Edmond Roudnitska, en Diorissimo opnieuw op te snuiven!

Bij Chanel zijn het kenmerken als zwart-wit, beige en geometrische eenvoud die verwijzen naar het heerlijke Mademoiselle. De collectie Les Exclusifs bestaat uit historische én recente geuren waarvan de namen verwijzen naar de betere tijden van het huis nummer 31 in de Parijse rue Cambon: Cuir de Russie, Coromandel, Bel Respiro,...

Het huis Guerlain blijft trouw aan zijn tijdloze composities. De geuren uit de collectie L’Art et la Matière verleiden zowel mannen als vrouwen... met karakter: Cuir Beluga, Cruel Gardénia, Angélique Noire...

Het nieuwe Eaudemoiselle van Givenchy is nu al een klassieker met zijn geribbelde flacon en sluit opnieuw aan bij de couturecodes. De sprankelende kopnoot van rozen kreeg een hartnoot van citrusvruchten (citroen, mandarijn) en een warme uitstraling mee dankzij de muskusachtige en sensuele basisnoten. Imposant, tijdloos en verleidelijk!

Tip: Test een nieuw geurtje altijd op uw huid, een zakdoek én een kledingstuk voor u beslist. En haast u niet. Sommige hebben wat tijd nodig om optimaal tot hun recht te komen.

De frisheid van eau de cologne

Sommige merken maken er een erezaak van om samen met befaamde parfumeurs geuren te creëren op basis van een ingrediënt, landschap of emotie. Bij Ninfeo Mio werden Camille Goutal en Isabelle Doyen, de neus van het huis, geïnspireerd door de Italiaanse tuin van Ninfa, niet ver van Rome. Het flesje roept de sfeer op van een wandeling in het park: de geur van vijgen, fris en kruidig, met citroen op een ondertoon van cipres. De Colognes Hermès zijn een ode aan de natuurlijke rijkdommen: groene sinaasappel, roze pompelmoes, gentiaan,...

Ook de eau de cologne maakt een revolutie door. Als je houdt van Eau d’Issey en Acqua di Gio van Armani, dan moet je beslist experimenteren met l’Eau van Serge Lutens, een antiparfum dat ruikt naar zuiverheid en hoge boomkruinen.

Eau Mega van de Hollandse ontwerpers Viktor & Rolf is een frisse, groene bloemengeur die het concept water opnieuw uitvindt. Je herkent viooltjes en peer, gedragen door een briesje. Een vrouwelijke regenbui, een beetje surrealistisch, net als de flacon.

Weetje: het eeuwig jonge Eau de Rochas, 40 jaar oud, werd voor deze gelegenheid herzien door parfumeur/ontwerper Jean-Michel Duriez.

Elk moment zijn parfum

“Je leest een parfum met je huid”, zegt Mathilde Laurent, de neus van Cartier. “E en kwaliteitsparfum dragen, zet een indrukwekkend chemisch proces in gang. Elke huid vertaalt de ingrediënten op zijn manier: een parfum dat je zo graag ruikt bij een vriendin, zal niet hetzelfde ruiken bij jou. Dit geldt vooral voor complexe geuren die je minder snel beu wordt dan een lineair product. Daar zit een verhaal in, een stukje mysterie.”

Het is in die zin dat Cartier met zijn Heures bepaalde geuren een na een vrijlaat. Voor elk moment van het leven een olfactorische emotie: Heure promise is dat van de eerste keren, Heure VI of Heurebrillante voor wanneer je zin hebt om te feesten met je vrienden, Heure XII is het mysterieuze en Heure XIII eerder sensueel. En daarmee stopt het verhaal niet want dit jaar komen er nog twee Heures bij.

Van de mooiste juwelen tot de mooiste parfums: Van Cleef & Arpels lanceert zijn Collection Extraordinaire . Dierlijke en plantaardige vormen inspireren de juwelier die bloemen opnieuw interpreteert: Orchidée Vanille, Lys Carmin, Muguet Blanc, Gardénia Pétale,...

Lef en glamour vinden we terug bij Dolce & Gabbana met een collectie van 5 suggestieve geuren: La Roue de la Fortune, L’Amoureux, L’Impératrice...

Tip: U weet niet waar u parfum precies moet aanbrengen? Simpel: op de plaats waar uw polsslag voelbaar is of waar u gekust wilt worden. n

Cartier: 02 537 51 61 – Annick Goutal : 02 740 19 91 – Parfumerie Vendôme met Guerlaincorner: 056 41 24 68 – Senteurs d’Ailleurs (o.a. Serge Lutens...): 02 511 69 69

Virginie Draelants

Partner Content