De slogan van KIA, The Power to Surprise, spreekt boekdelen. En dat blijkt nog waar te zijn ook, de nieuwe compacte Cee'd bewijst het. Deze verrassende nieuwkomer, die in slechts zestien uur in het Slowaakse Zilina van de band rolt, is in Europa ontworpen en ontwik- keld, op maat van het Oude Continent. Vreemd? Niet als u weet dat Europa de belangrijkste markt van de Koreaanse fabrikant geworden is, met niet minder dan 40% van de wereldwijde verkoop. De naam Cee'd is trouwens een versmelting van CE - voor Europese Gemeenschap - en ED voor European Design, de naam van het prototype waarmee het allemaal begon.
...

De slogan van KIA, The Power to Surprise, spreekt boekdelen. En dat blijkt nog waar te zijn ook, de nieuwe compacte Cee'd bewijst het. Deze verrassende nieuwkomer, die in slechts zestien uur in het Slowaakse Zilina van de band rolt, is in Europa ontworpen en ontwik- keld, op maat van het Oude Continent. Vreemd? Niet als u weet dat Europa de belangrijkste markt van de Koreaanse fabrikant geworden is, met niet minder dan 40% van de wereldwijde verkoop. De naam Cee'd is trouwens een versmelting van CE - voor Europese Gemeenschap - en ED voor European Design, de naam van het prototype waarmee het allemaal begon. Hij zal geen prijzen winnen voor zijn originaliteit maar op het esthetische vlak hoeft de Cee'd zich nergens voor te schamen. Hij dankt zijn charme onder meer aan de moderne, harmonieuze lijnen die de huidige Europese trends mooi samenvatten. Het inte-rieur is al even knap, met een leuk dashboard van Duitse kwaliteit, een goed doordachte ergonomie, een zelfs op instapniveau vrij uitgebreide uitrusting (6 airbags, radio-cd-mp3 met bediening aan het stuur, actieve hoofdsteunen...) en royaal veel plaats voor de inzittenden. U hebt meteen begrepen dat de eerste kennismaking ons goed bevallen is. Het dynamisme? De Cee'd gaf op de Italiaanse wegen blijk van onmiskenbare kwaliteiten. Onze testauto had een sprankelende 4-cilinder van eigen makelij, een 1.6l CRDi van 115 pk met een gul koppel van 255Nm bij 1.900 t/m. Hij draait soepel, toont veel kracht -ook bij laag toerental - en is pittig genoeg om flink op te trekken. Hij is weliswaar een ietsje lawaaierig voor hij op temperatuur komt, maar geeft weinig trillingen en de manuele 5-versnellingsbak schakelt buitengewoon prettig. Deze motor, ook verkrijgbaar in een 90 pk-versie, is onze favoriet. Voor wie een motor met wat meer testosteron wil, verschijnt er in juni een 2.0l CRDi van 136 pk met een manuele versnellingsbak met 6 verhoudingen. De enige schaduwzijde is het ontbreken van een automatische transmissie, die voorlopig alleen bij de benzineversies verkrijgbaar is. In een niet te verre toekomst zou dat moeten veranderen want dan komt er ook een automaat voor dieselrijders. En de loodvrije motoren, vraagt u? Het zijn er drie: 1.4l 105 pk, 1.6l 115 pk en in de zomer van 2007 komt daar nog een 2.0l 143 pk bij, maar alleen in een sportversie. Verder zijn er drie afwerkingen: Lx (basis), Ex (middenklasse) en Executive (luxe). Op de weg voldeed de Cee'd helemaal aan onze verwachtingen: een nuchter en redelijk nauwkeurig gedrag, een prettige servobesturing en een algemeen evenwicht waarop weinig aan te merken valt. Alleen de motoriek tijdens lange ritten of op kleverig wegdek laat soms te wensen over. Het sportchassis (in optie) doet dan weer afbreuk aan het comfort op hobbelige wegen - en daar hebben wij in België helaas geen gebrek aan. Met de Cee'd bewijst Kia hoe dan ook dat het niet moet onderdoen voor de beste Europese constructeurs. Een aantrekkelijke vormgeving, energieke motoren, veel binnenruimte, een goede basisuitrusting, alles is op het appel, behalve een roetfilter. U kunt zelfs als optie waterafstotende ruiten kiezen. En om te tonen dat hij in de kwaliteit van zijn product gelooft, biedt de Koreaanse fabrikant zeven jaar of 150 000 kilometer garantie aan. De prijzen? euro 14.990 voor het goedkoopste benzinemodel, euro 15.990 voor de diesel (ongeveer euro1600 minder dan de Golf TDI 90 pk, een directe concurrent). Wie doet het beter? n