Een doorgewinterde klassieker

Zeven jaar geleden stapte Nissan uit het segment van de compacts. Nu maakt het een comeback met de Pulsar, een sedan die gezien mag worden.

Nissan komt van ver terug, want enkele jaren geleden stond het aan de rand van de afgrond. Het werd van de ondergang gespaard door de Qashqai, een redder in nood maar ook een probleem, want sindsdien zit Nissan vast in de monocultuur van de SUV’s. Een strategie die het merk onvermijdelijk klanten kost, want de formule spreekt niet alle kopers aan. Nu zet de fabrikant die fout recht met de Pulsar, een sedan die de Almera opvolgt en net als zijn voorganger vooral pragmatisch wil zijn. Dat merk je meteen aan de conventionele look van het model. Minder gebruikelijk is zijn meer dan royale binnenruimte. Een record, ook al zorgt dat voor forse buitenafmetingen. Binnen heb je vorstelijk veel plaats, vooral achterin, waar twee volwassenen beenruimte in overvloed krijgen. Het koffervolume is niet bijzonder, de ombouwcapaciteit evenmin – een dubbele vloer kost bijna €300.

Connectiviteit

Maar de Pulsar heeft meer in zijn mars. Een verzorgde afwerking, bijvoorbeeld, en een voorbeeldige connectiviteit, althans bij de duurdere versie die we hebben getest. De Connect-interface van Nissan beperkt zich niet tot navigatie en een achteruitrijcamera, maar heeft ook een internetfunctie voor apps als Google, Facebook, Tripadvisor en Eurosport. Een ander pluspunt van de Pulsar: de veiligheidsuitrusting van het Safety Shieldpack. Een heus elektronisch 360° panoramisch schild, detectie van voorwerpen in de dode hoeken en van bewegende voorwerpen rond de auto, stuurhulp om op de rijstrook te blijven, een autonome noodrem en zelfs een camera die zichzelf schoonmaakt en afdroogt. Beter kan moeilijk – zelfs de full led lampen ontbreken niet.

Twee motoren

Het mechanische aanbod van de Pulsar is eerder beperkt en bestaat uit een 1.2 benzineturbo van 115pk en de onvermijdelijke diesel van 110pk, die als voordeel een buitengewoon interessante CO2-uitstoot van amper 94g/km heeft. Genoeg om je voordeel alle aard zo laag mogelijk te houden! Op de weg leveren de twee motoren meer dan voldoende vermogen en is vooral de diesel een krachtpatser. Dat betekent vinnig optrekken en veel vermogen op overschot. De prima motoren gaan samen met een verzorgd comfort en een geluidsisolatie die je normaal alleen bij auto’s van een klasse hoger vindt. Kortom, de Pulsar is geen schoonheid maar wel ontzettend praktisch. En daar komt het tenslotte op aan.

ARNAUD DELLICOUR

Partner Content