Een Diesel met klasse

Met een opgefrist uiterlijk en een dieselmotor van de nieuwste generatie heeft de Audi A3 alles om te bekoren... behalve zijn hoge prijs.

Een grote slag slaan! Verrassen! Of het op z’n minst even goed doen als de vorige keer. Dat was de uitdaging die Audi moest aangaan toen het de tweede versie van zijn A3 op de markt bracht. We kunnen u meteen geruststellen: het merk uit Ingolstadt ontgoochelt niet. Zeker niet omdat deze A3 ook een nieuwe 2.0 TDI dieselmotor meekrijgt.

Fysiek oogt de A3 zwaarder, breder en lager dan zijn voorganger. In de 3-deursversie komt hij zelfs over als een klassieke coupé met een sportief karakter. De rondingen zijn verdwenen, het design is veel hoekiger geworden, met strakke lijnen en een hoge carrosserielijn.

Zoals elk nieuw model dat zichzelf respecteert is de nieuwkomer een stukje groter dan zijn voorganger. In vergelijking met de vorige A3 heeft hij een 6,5 cm grotere wielbasis en is hij 3 cm breder, 5 cm langer en 140 kilo zwaarder. Het helpt allemaal mee om de binnenruimte uit te breiden. Bij het instappen valt dat op, vooral achterin waar de passagiers meer been- en schouderruimte krijgen en het claustrofobische gevoel helemaal verdwenen is. Toch is het ondanks het Easy- Entrysysteem niet altijd gemakkelijk om achterin te gaan zitten. Voor het overige is de carrosserie 1 cm lager geworden en blijft het volume van de kofferruimte nog altijd beperkt tot 350 liter. Jammer!

De stevige stoelen geven een goede steun en het interieur maakt een sportieve maar ook een elegante indruk – én het imponeert met de onberispelijke kwaliteit van de assemblage. Evenmin te verwaarlozen: de uitstekende rijhouding, met het stuur op precies de juiste plaats. Toch een kleine kritiek: de verstevigingen die de middenconsole met het dashboard verbinden lijken vooral esthetisch bedoeld en zitten na verloop van tijd de knieën van de bestuurder in de weg.

Een pittig baasje

De A3 wordt aangedreven door de gloednieuwe 2.0 TDI met pompinjectie, goed voor 136 pk en prestaties van topniveau. De motor heeft een hoog koppel bij laag toerental en toont zich rond, vinnig, heel soepel en uiterst zacht in het gebruik. Als kroon op het werk is hij ook nog zuinig, met een verbruik tussen de 5,7 en 7,5 liter per 100 kilometer.

Op de weg bekoort deze versie van de A3 met haar correcte rijgedrag. De auto trekt goed op, remt krachtig – hoewel het naar ons gevoel iets geleidelijker zou kunnen – gaat vlak door de bochten en blijft in alle omstandigheden stabiel. Dat geeft vertrouwen. De elektrische stuurbekrachtiging is een toonbeeld van precisie en reactiviteit. Ze is soepel in een opeenvolging van strakke bochten, heel stabiel in snelle lange bochten en behoorlijk stil op de snelweg. De handmatige versnellingsbak met zes verhoudingen is perfect verdeeld en nauwkeurig. Op het vlak van het comfort valt er niets aan te merken op de schokdemping, zelfs niet bij een grote veerhoogte, op voorwaarde dat de weg niet hobbelig is. Op een slechte weg krijgt de ophanging het echter net iets te hard te verduren. Dan gaat de auto iets meer schokken dan u lief is.

De nieuwe A3 is mooi, buitengewoon efficiënt en royaal voorzien van veiligheidssystemen en hulpjes bij het rijden. Kortom, het is een typisch product van de jongens uit Ingolstadt. Dat laatste merken we ook aan zijn gigantische lijst opties én helaas ook aan zijn... niet-geringe in- stapprijs: euro 22.950.

A Arnaud Dellicour

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content