Een compacte pionier

De saaie look van de vorige generatie maakt plaats voor creativiteit! Honda heeft van de achtste generatie van zijn Civic een blikvanger gemaakt. Deze 5-deurs pakt uit met een opvallende futuristische vormgeving én met een heleboel technologische innovaties.

Een fabrikant vindt het altijd moeilijk om een model te vervangen dat een derde van zijn totale omzet vertegenwoordigt. Het wordt nog lastiger als het om een 5-deurs compact gaat, want in dat segment is de concurrentie genadeloos. Honda kreeg met dat probleem te maken toen het onlangs besloot de Civic te vervangen. De Japanse constructeur wilde koste wat het kost dat de achtste generatie een succes zou worden omdat de economische inzet groot is en het vorige model het publiek niet enthousiast maakte. Gelukkig hebben de ingenieurs van de nieuwe Civic een auto gemaakt die op Europa mikt (en er ook wordt geproduceerd), een auto met een sterk emotionele dimensie maar ook met allerlei innovaties. Hij heeft bijvoorbeeld meer binnenruimte dan zijn voorganger, terwijl hij korter en lager maar ook breder is geworden.

De look van een coupé

De compacte, futuristische en dynamische vormgeving van de Civic laat niemand onver-schillig: je vindt hem mooi of lelijk, zonder tussenweg. De sportieve lijnen en de bijna onzichtbare deurgrepen, naar het voorbeeld van de Alfa 147, geven hem iets van een coupé. De keerzijde van de medaille: het 3/4de uitzicht naar achter is wat beperkt. “Er bestaan geen auto’s van slechte kwaliteit meer”, zegt Paul Tomanek, General Manager van Honda België. “Als je wilt opvallen, moet je iets bijzonders hebben. Sommige merken mikken op de veiligheid, maar wij stellen vast dat vooral de esthetica de mensen enthousiast maakt. Daar-om hebben wij een gedurfd design gecombineerd met een perfecte veiligheid. “

Dashboard op twee niveaus

De futuristische lijnen verschijnen ook in het interieur, dat een hightech jasje heeft gekregen. Het dashboard heeft niet alleen een mooie blauwe verlichting maar ook twee niveaus: de belangrijkste vinddt u bovenaan, de minder belangrijke onder-aan. Wel jammer dat het in de hoogte en diepte verstelbare stuur de instrumenten gedeeltelijk aan het gezicht onttrekt. Het interieur heeft ook enkele sportieve trekjes, zoals een rode drukknop om te starten, aluminium inserts en aluminium gaatjespedalen. Een minpunt is de niet helemaal foutloze afwerking van bepaalde details. Op het vlak van het comfort valt echter niets aan te merken, ondanks de kleinere wielbasis. De Civic is zelfs heel modulair, zeker met zijn koffer met dubbele bodem en een heel royale inhoud van 456 liter.

Sportieve diesel

Tot grote vreugde van de dieselrijders heeft de Civic een krachtige 2.2l i-CDTi van 140 pk (A 20.800) met een royaal koppel van 340 Nm bij 2000 t/min, gecombineerd met een onberispelijk vlotte zesversnellingsbak. De geruisloze 4-cilindermotor heeft een dynamisch temperament, reageert vinnig en trekt snel op. De schaduwzijde is dat hij in ons land fiscaal duur uitvalt. Deze Japanner met een stevige maar redelijk comfortabele ophanging, ondanks de ’17-wielen van de sportversie (’16 voor de Comfort) is een heel evenwichtige auto met een fantastische wegligging. Hij kleeft aan het asfalt en blijft keurig op traject, ook als de elektronische hulpjes uitge-schakeld zijn.

Voor wie de voorkeur geeft aan loodvrij, heeft Honda een 1.8l i-VTEC (A 18.900) van 140 pk met een bescheiden koppel van 174 Nm bij 4300 t/min, ook met een zesversnellingsbak. Een gerobotiseerde i-SHIFT met zes versnellingen is als optie verkrijgbaar. Deze motor is niet te vergelijken met de diesel maar zal veel mensen blij maken met zijn zuinigheid. Jammer dat hij vrij lawaaierig is en niet de pit toont die we van Honda gewoon zijn. Ten slotte is er nog een 1.4l (83 pk – A 15.950), met dezelfde versnellingsbak. n

Arnaud Dellicour

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content