Deze ongewone Peugeot zal niemand onverschillig laten. De solide vormgeving en de mix van verschillende stijlen zullen sommige mensen aanspreken en andere niet, maar onverschillig blijft niemand erbij.
...

Deze ongewone Peugeot zal niemand onverschillig laten. De solide vormgeving en de mix van verschillende stijlen zullen sommige mensen aanspreken en andere niet, maar onverschillig blijft niemand erbij. Aan boord zal de 3008 veel mensen gelukkig maken. Het interieur charmeert met een voorbeeldige afwerking, terwijl de diepe centrale console en de aluminium knoppen aan de Audi R8 doen denken. Zelfs in een cockpit zouden ze niet misstaan. Andere troeven zijn de vrij hoge rijpositie, zoals bij een monovolume, de goede lay-out van de bedieningen en het enorme glazen dak (in serie bij sommige versies) dat een zee van licht binnenlaat. Voor de liefhebbers van leuke gadgets heeft Peugeot ook nog een head-up display. Zoals dat hoort voor een cross-over, verzoent de 3008 het nuttige met het aangename, met onder meer een moduleerbare bank die automatisch uit de koffer opklapt. De vlakke, mobiele koffervloer is in de hoogte verstelbaar, zodat de koffer goed is voor 1604 liter laadvolume onder het dak en 512 1 in de configuratie met vijf zitplaatsen, onder de bagageplank. De kofferklep gaat bovendien in twee delen open. Ook dankzij de royale binnenruimte (9 cm meer dan in de 308) is het goed leven in de 3008. Op het vlak van de dynamiek toont de 3008 zich een echte Peugeot: comfortabel, veilig, met een nauwkeurige besturing en een bijtende voortrein. In bepaalde versies is hij achteraan uitgerust met een hydraulische stabilisatie die een uitstekende controle oplevert zonder de vering op rechte weg te stug te maken. Maar maak u geen zorgen, ook zonder dat extra hulpje zuigt de 3008 zich vast aan de weg. Onze testauto werd aangedreven door de bekende 1.6l HDI 110 pk, die met zijn aantrekkelijke fiscaliteit en zuinigheid bij veel mensen in de smaak zou moeten vallen. Het kan verbazend lijken, maar de motor past goed bij deze auto die toch 1425 kilo weegt (ongeveer 115 kg meer dan de sedan met 5 plaatsen). De viercilinder doet zijn best en komt geen vermogen te kort, maar kan hier natuurlijk niet dezelfde prestaties leveren als in de 308, waarvan de 3008 het platform geleend heeft. Hij wordt gecombineerd met een zesbak (automaat met 6 versnellingen als optie), die op de hellingen flink moet werken om het extra gewicht mee te krijgen. Peugeot levert ook een meer polyvalente 2.0l HDI van 150 pk en een 1.6 l benzinemotor van 220 of 156 pk. Peugeot mikt met de 3008 op een ruim publiek van gezinnen, jonge stellen, grootouders, allemaal met een gemeenschappelijk punt: dynamisme in een praktische cross-over die rijdt als een sedan. Zijn ongewone vormgeving en zijn omvang zullen kritiek krijgen, maar hij heeft op z'n minst de verdienste origineel te zijn. De prijzen variëren van euro20.280 voor de 1.6 l benzine 120 pk, via euro22.930 voor de 1.6l HDi FAP tot euro28.730 voor de 2.0l HDi FAP in luxeversie. n Arnaud Dellicour