Een beetje back to the future

Citroën werpt een nostalgische blik in de achteruitkijkspiegel, kijkt daarna door de voorruit en lanceert zijn nieuwe DS-gamma. Een opvallende lijn, aangevoerd door de sprankelende stadsauto DS3.

In 1955 presenteerde Citroën op het Parijse autosalon een heuse ufo. Een model met verrassende aerodynamische lijnen en technische innovaties die we in die tijd nog nooit hadden gezien. Met de DS nam het merk in één klap een lengte voorsprong op al zijn concurrenten.

Vandaag bouwt Citroën met een heel gericht nieuw aanbod voort op de aura van die beroemde auto – en vooral op zijn initialen. Op die manier wil het niet alleen snel een belangrijk marktaandeel veroveren op de nichemodellen maar ook verder werken aan de vernieuwing van zijn imago.

Gedurfd

De marketing liet het helemaal anders uitschijnen, maar uiteindelijk heeft de DS alleen zijn naam met zijn legendarische voorganger gemeen. Anders dan Volkswagen (met de Beetle), Mini, Fiat (500), Ford (Mus-tang), Chevrolet (Camaro) of Dodge (Challenger) heeft Citroën dus geen vintage-model gemoderniseerd. De technische basis van de eerste DS is afgeleid van de nieuwe C3. Het is een driedeursmodel met aparte, meer dan gedurfde lijnen: een koetswerk dat ter hoogte van de derde stijl inspringt zodat het een haaienvinprofiel krijgt, een zwevend dak en een led-verlichting vooraan.

Fashion victim

Binnen is de afwerking meer dan verzorgd en oogt het gladde plastic zelfs aangenaam chic. Maar de DS3 onderscheidt zich ook met zijn uitgebreide personaliseringsmogelijkheden van de andere Citroëns. De klant mag uit een uitgebreid palet niet alleen de kleur van het koetswerk, het dak, de achteruitkijkspiegels en de velgen kiezen, maar zelfs die van de centrale console, de versnellingspook en de stoelen. Nog een trendy detail: dakstickers, net als bij de Mini en de KIA Soul. Het aanbod zal evolueren met de mode van het moment, als leuke finishing touch. Heel geraffineerd: u krijgt ook een... contactsleutel in de kleur die u voor het dak gekozen hebt.

Federale premie

De DS3 wordt ongetwijfeld een concurrent van de Mini. Praktisch bekeken onderscheidt hij zich van zijn Engels-Duitse rivaal met minder Spartaanse afmetingen, zoals een lengte van 3,95 meter tegenover 3,70 meter. Dat levert een koffer met een flinke inhoud op (285 liter tegenover slechts 160 voor de Mini) en voldoende ruimte achterin voor twee volwassenen, terwijl de auto dankzij een uitstekende zichtbaarheid heel effectief blijft in de stad.

In de praktijk heeft de DS3 een stroevere ophanging dan de C3 en een meer consistente stuurinrichting, zodat de auto zelfs op een slecht wegdek heel dynamisch blijft. De DS3 rijdt prettig en comfortabel, ook al zullen sommige mensen de vering wat hard vinden.

De nieuwkomer is leverbaar met een 1.6 l THP benzinemotor van 150 pk, voor wie graag sportief rijdt, maar ook met meer bescheiden maar altijd pittige motoren: een 1.4 l 95 pk (euro15.440) en een 1.6 l 120 pk. Bij de diesels hebt u de keuze tussen een 1.6 l HDI van 90 of van 110 pk. Dankzij een CO2-uitstoot van minder dan 105 g/km levert de DS3 90 pk (euro18.700) een federale premie van 15 % op. De schaduwzijde: de te lange verhoudingen van de versnellingsbak helpen niet bepaald bij het optrekken...

Arnaud Dellicour

Partner Content