© G.F.

Een auto voor de stad

De nieuwe C3 vindt veel van zijn inspiratie bij de C4 Cactus: innovatie met veel aandacht voor comfort en connectiviteit.

De kleine Citroëns hebben zich van meet af aan onderscheiden door een originele toets die je elders niet vindt. De allereerste C3 was wellicht die met de minste inspiratie (vergeleken met de Ami, het tweepaardje, de Visa of de AX) maar de nieuwe generatie maakt dat goed, met de C4 Cactus als voorbeeld. Wat ook verklaart waarom we hier niet alleen de typische lampen van de nieuwste modellen terugvinden, maar ook de roemruchte airbumps (luchtkussens die kleine schokken absorberen), deze keer in een meer geraffineerde versie.

Meer ruimte

Revolutionair kun je de nieuwe C3 niet noemen, want hij vertrekt van het aangepaste platform van de huidige Peugeot 208. De nieuwe versie is 5 cm langer (3,99 m) en 4 cm lager (1,49 m), voor een betere aerodynamica. Terwijl de wielbasis 7,5 cm wint. Geen wonder dat het interieur extra ruim aanvoelt. Er is wel degelijk meer plaats aan boord, zodat passagiers tot 1,80 m comfortabel op de achterbank kunnen – op voorwaarde dat je niet voor het panoramische dak kiest, dat de binnenruimte met enkele centimeters verlaagt. De koffer heeft een royaal volume voor deze categorie (300 l). Jammer dat zijn hoge drempel hem niet echt toegankelijk maakt.

Zware jongens

Het gamma telt bij de lancering drie benzinemotoren (de 1.2 Puretech van 68, 82 en 110 pk) en twee diesels (de 1.6 BlueHDi van 75 en 100 pk), vanaf ? 12.955. Aangezien dit een stadsauto is en de diesel in ongenade is gevallen, hebben we ons op de benzineversies geconcentreerd. Die zullen volgens Citroën goed zijn voor meer dan 80% van de verkoop. De 1.2 Puretech van 82 of 110 pk heeft een mooie toekomst voor zich: een pittige driecilinder die ondanks een lichte vibratie charmeert door zijn vinnigheid en acceleratievermogen. Voor de stad is de versie van 82 pk de logische keuze, maar de Puretech van 110 pk doet het beter op de lange afstand en de snelweg, dankzij de 205 Nm (vanaf 1.500 t/min.) van zijn turbocompressor. Een alleskunner! Nog meer goed nieuws: de vering is opvallend comfortabel, zelfs met de grote 17 inch wielen als optie.

Geconnecteerd

De Citroën rijdt vlot maar is toch wat minder vinnig en evenwichtig dan de Peugeot 208, de referentie in deze klasse. Anderzijds blinkt hij uit in personalisering, met heel vele mogelijkheden binnen én buiten. Voor het koetswerk heb je de keuze uit negen kleuren, monochroom of tweekleurig, met een zwart, wit of rood dak. Het interieur is standaard grijs maar er zijn drie kleuren in optie. En dan is er nog de connectiviteit van deze auto, met een vernieuwde en snellere versie van de interface van de 208. Citroën heeft onder meer een dashcam in de aanbieding, de ConnectedCam, die het verkeer filmt (handig bij een ongeval) en ook foto’s en video’s van landschappen maakt die je later via de sociale media kunt delen. De vooruitgang staat niet stil!

ARNAUD DELLICOUR

Partner Content