Arnaud Dellicour
...

Arnaud DellicourHet is de nieuwe Franse eigenaar, Jean-Pierre Bansard, die de Solex uit de vergeetput haalde. Een vreemd verhaal... Plus Magazine: Waarom hebt u het merk Solex gekocht? Jean-Pierre Bansard: Tijdens een staking van het openbaar vervoer, ruim drie jaar geleden, zag ik een Solex over de Champs Elysées rijden. Ik vroeg me af wat er met dat merk, jarenlang hét symbool van zuinig vervoer, gebeurd was. Ik heb het dus in een opwelling gekocht, zonder echt zeker te zijn dat ik er iets mee zou kunnen doen. Na lang zoeken ontdekte ik dat het van Fiat was. Ik ben dan naar Turijn gevlogen met de bedoeling het over te kopen. "Hier hebt u alles," zeiden ze daar, en ik kreeg vijf mappen met alleen maar papieren in: licenties, technische plannen,... Er was geen fabriek meer, geen machines. Niks. We moesten helemaal van nul beginnen. Ik had een beroep kunnen doen op iemand als Philippe Starck, want de Solex is een symbool van Frankrijk. Maar bij Pininfarina hebben ze heel veel ervaring met het ontwerpen van voertuigen. Dat leek me een waarborg voor succes. Eerst had ik geen businessplan, de aankoop van het merk was een be-vlieging. Maar ik voelde aan dat er geld mee te verdienen was. We moesten op drie dingen mikken: de mythische naam, het typische design en de ecologische en zuinige aspecten. Daarom kwam ik automatisch bij elektriciteit terecht, de brandstof van de mobiliteit van de toekomst. We maken de e-Solex om financiële redenen in China, dat is waar. Eigenlijk had ik het liever anders gezien, want ik ben heel Europees ingesteld. De douanerechten en de arbeidskosten in China beginnen trouwens flink op te lopen. Daarom wil ik op termijn eerst de montage en daarna heel de fabricage naar Europa terugbrengen. Waarschijnlijk zal het Turkije worden, daar vind je bekwaam en goedkoop personeel. Wij zijn van plan om binnen de twee jaar naast de e-Solex een elektrische fiets en een traditionele fiets te maken. Die twee producten zullen ook het Solex-logo dragen. Ik stap zelf regelmatig op de brommer, mijn dochter van 16 doet dat ook, net als mijn huispersoneel en al mijn medewerkers, jong en oud. De e-Solex is zowel voor de stad als voor het platteland bedoeld, of voor bedrijven die zich een eco-chic-imago willen aanmeten. Het is een vervoermiddel voor iedereen. Je moet alleen zijn beperkingen kennen: de e-Solex zal niet concurreren met de motor of de scooter, hij is voor korte afstanden gemaakt, 10 tot 15 kilometer. Het is een ludiek en zuinig bijkomend voertuig zonder veel pretentie.