Drie manieren om de kosten te drukken

De kosten die verbonden zijn aan het aankopen, beheren en verkopen van beleggingsproducten mogen echter niet de enige factoren zijn die de samenstelling van je portefeuille bepalen. Jean-Michel Segers is marketingverantwoordelijke bij Deutsche Bank. Die pakte de voorbije maanden uit met een campagne die spaarders moest aanzetten na te denken over de buitensporige instapkosten waarmee de aankoop van een fonds gepaard gaat. De bank wilde daarmee zijn 1.600 fondsen in de kijker zetten, waarop klanten geen instapkosten betalen. Segers geeft drie denkpistes mee.

1 Advies nodig of niet?

Volgens Jean-Michel Segers is het eerste waaraan je moet denken: wat met advies? Heb je als belegger nood aan advies om je portefeuille optimaal te beheren? Verschillende onlinebanken pakken uit met over het algemeen aantrekkelijkere tarieven dan de traditionele banken, maar bieden daarentegen geen advies. De belegger wordt dus aan zijn lot overgelaten. Maar verschillende studies tonen aan dat de grote meerderheid van de Belgische beleggers op de raad van hun bank willen kunnen rekenen voor het beheer van hun portefeuille.

2 Van bank veranderen?

Wil je de kosten drukken, dan moet je vervolgens nadenken over bij welke financiële instelling je wil aankloppen om je portefeuille te beheren. De tarieven die door de verschillende banken worden gehanteerd, lopen onderling zeer sterk uiteen. Een correcte prijs betalen voor je beleggingen is de eerste reflex die je als belegger moet hebben, wil je je rendement maximaliseren.

3 Kiezen voor een open architectuur

De derde parameter waar je als belegger maar beter rekening mee houdt, is de kwaliteit en de keuze van de beleggingsproducten die worden aangeboden. Bij de meeste klassieke grootbanken krijg je enkel huisproducten aangeboden (gesloten architectuur). Maar één financiële instelling kan onmogelijk de allerbeste producten in alle categorieën in huis hebben. Ben je op zoek naar het beste rendement, dan heb je er alle belang bij om naar een bank te stappen met een open architectuur, die je toegang geeft tot producten van verschillende vermogensbeheerders. Door met diverse fondsenbeheerders samen te werken, kan de bank dan de beste oplossingen van uiteenlopende beheerders in zijn aanbod opnemen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content