Elektrische en hybride wagens, ze staan voor de nieuwste technologie in de autosector. Tenminste, dat denken we. Want 113 jaar geleden was er in Wenen al een visionaire jongeman die zijn eigen Elektromobil creëerde. Zijn naam: Ferdinand Porsche. Autoworld Brussel verzamelde de meest iconische wagens die door hem en zijn nazaten werden ontworpen en intussen niet meer weg te denken zijn uit de geschiedenis van de auto.
...

Elektrische en hybride wagens, ze staan voor de nieuwste technologie in de autosector. Tenminste, dat denken we. Want 113 jaar geleden was er in Wenen al een visionaire jongeman die zijn eigen Elektromobil creëerde. Zijn naam: Ferdinand Porsche. Autoworld Brussel verzamelde de meest iconische wagens die door hem en zijn nazaten werden ontworpen en intussen niet meer weg te denken zijn uit de geschiedenis van de auto. "We hebben de allereerste hybride - de Lohner Porsche die professor Ferdinand Porsche in 1901 concipieerde - in bruikleen gekregen" zegt Eric Janssen, museoloog bij Autoworld. "En we kunnen ook het meest recente model, de 918 Spyder, tentoonstellen: opnieuw een hybride. Dat is een primeur voor België. Er worden trouwens maar 918 exemplaren van gemaakt." Maar tussen die twee modellen zit een hele geschiedenis. Te beginnen bij stamvader Ferdinand Porsche. Hij ging oorspronkelijk aan de slag bij Lohner, maar ontwierp later ook voor Daimler, Auto Union (de voorloper van Audi) en Volkswagen, waar hij de legendarische Kever tekende. "We tonen de eerste Kever van na de oorlog", aldus Janssen, "alsook de cabrioversie. En een replica van een prototype uit 1937. Authentieke prototypes zijn er niet meer. Die werden in de oorlog vernield." Nadat hij voor diverse automerken had gewerkt, richtte Ferdinand Porsche na de oorlog, samen met zijn zoon die ook Ferdinand heette maar de bijnaam Ferry kreeg, het eigen merk Porsche op. Kleinzoon Ferdinand Butzi Porsche zette de traditie verder en tekende in 1963 de mythische 911. "Die is uiteraard ook opgenomen in de expo", aldus Janssen. "Meer zelfs, we hebben een speciale hoek gewijd aan de zeven 911 modellen." Maar er is nog een vierde Ferdinand, al heette hij niet Porsche, maar Piëch. Hij was de kleinzoon van de stamvader via diens dochter Louise. Dankzij hem ging Porsche racewagens ontwerpen, zoals de 917. Piëch werd later voorzitter van de Volkswagengroep. "De tentoonstelling is meer dan enkel auto's kijken", aldus Janssen. De vele documenten en filmbeelden vertellen ook het verhaal van de familie en van de automobielsector. U hoeft dus geen autofreak te zijn om ze te bezoeken." Maar waarom stapte Ferdinand Porsche destijds af van de elektrische en hybride technologie? Was dat geen kapitale vergissing? "In de concurrentiestrijd tussen fabrikanten en constructeurs heeft de elektrische wagen destijds aan het kortste eind getrokken. De hoofdreden was eenvoudig: wagens op fossiele brandstof waren goedkoper", legt Janssen uit. "En in 1901 was niemand bekommerd om het milieu en de vervuilende uitstoot die auto's veroorzaken." Ferdinand Porsche, The Heritage - from electric to electric. Van 6/12 tot 19/1 in Autoworld, Jubelpark 11, Brussel. Prijs: € 9. Info: ? 02 736 41 65 en www.autoworld.be Ann Heylens