Voor wie het nog niet wist: de Flavia is eigenlijk een Chrysler 200 C (het Amerikaanse merk is nu in Italiaanse handen). Abstractie daarvan, openbaart de Flavia zich als een elegante cabrio, achteraan nogal breed uitgevallen maar met indrukwekkende afmetingen (4,95 m) en meer dan voldoende ruimte voor vier volwassenen, plus 380 l kofferruimte (met gesloten dak). De wielbasis van 2,76 m maakt de plaatsen achterin prima toegankelijk en dankzij de eenvoudige lijnen blijft de omtrek van de auto goed zich...

Voor wie het nog niet wist: de Flavia is eigenlijk een Chrysler 200 C (het Amerikaanse merk is nu in Italiaanse handen). Abstractie daarvan, openbaart de Flavia zich als een elegante cabrio, achteraan nogal breed uitgevallen maar met indrukwekkende afmetingen (4,95 m) en meer dan voldoende ruimte voor vier volwassenen, plus 380 l kofferruimte (met gesloten dak). De wielbasis van 2,76 m maakt de plaatsen achterin prima toegankelijk en dankzij de eenvoudige lijnen blijft de omtrek van de auto goed zichtbaar zodat we weinig moeite hadden met de smalle straatjes van Taormina. Enige nadeel: een auto van bijna 5 m parkeren vraagt wat geduld en de nodige behendigheid. Aan het stuur heb je onvermijdelijk een Chrysler-gevoel (displays, bedieningen), wat helemaal niet stoort. Het dashboard is aan de grote kant, maar ook dat went. Met de Amerikaanse omvang van de Flavia hebben we geen probleem. Zijn motor is een andere zaak. Als we cool en rustig rijden (daar is een cabrio toch voor gemaakt) loopt alles vlot. De 2.4 (4 cilinders), de enige beschikbare motor, brengt de Flavia onverstoorbaar waar hij moet zijn. Maar wie sportief wil rijden, zal zich bekocht voelen. De motor mist dan pit en maakt te veel lawaai, terwijl de zes-trapsautomaat niet van een bruuske aanpak houdt. De motor maakt niet enthousiast, ook al omdat zijn cilinderinhoud en vermogen (170 pk) fiscaal duur uitvallen en het verbruik een stuk boven de 10 l/100 km ligt. Kortom, de Flavia zou beter af zijn met de 2.0 MultiJet of de 1750 Turbo van huize Fiat! Misschien iets voor de volgende generatie die in 2014 wordt verwacht. De ophanging, stugger dan bij Chrysler, is prettig, niet te soepel en niet te star. En als het buiten wat te koud wordt, verandert de geluidsisolatie van het linnen dak de auto in een comfortabele coupé. Lancia weet dat het potentieel van de Flavia beperkt is en brengt hem daarom in een enkele versie uit, met een prijskaartje van euro 37.500. Eén motor, één enkel afwerkingsniveau, het is te nemen of te laten. Maar de klant krijgt veel waar voor zijn geld: lederen stoelen, automatische airco, verwarmde en elektronisch regelbare zetels voorin, elektrische kap, led-daglampen, 18 inch velgen en een multimediasysteem met zes Premium luidsprekers van Boston Accoustics. De reclamecampagne probeert de Amerikaanse roots van de Flavia met een dolce vita-sausje te maskeren en dat is exact waar het om draait. De Flavia is een leuke cabrio voor wie het rustig houdt. Zijn verhouding prijs/luxe/stijl is een sterk argument.