Discreet maar praktisch

De nieuwe Ford Focus is nu ook in breakversie verkrijgbaar. Een sobere en efficiënte wagen die het accent legt op de laadruimte en de veiligheid.

Dat monovolumes razend populair blijven, betekent niet noodzakelijk dat de breaks op de terugweg zouden zijn. Uit de mode zijn ze zeker niet, toch niet in alle segmenten. Bij sommige constructeurs is het tegendeel waar: daar bepaalt de breakversie een groot deel van het commerciële succes van een model. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de Ford. Deze constructeur schat dat de break 35 % van de verkoop van de nieuwe Focus II voor zijn rekening zal nemen. Dat is een niet te verwaarlozen percentage. Ford rekent erop dat de vijfdeurs goed zou moeten zijn voor 50 %, de driedeurs voor 10 % en de berline vierdeurs voor 5 %.

Om het cliënteel te behouden en het marktaandeel nog te verhogen hebben de meeste breaks hun imago wat opgepoetst. De tijd dat ze op ongemakkelijke en weinig sensuele schoendozen leken, ligt ver achter ons. Sinds enkele jaren pakken de breaks uit met business comfort, een Hollywood-look, een genereus interieur dat steeds in de hoogte wordt aangepast en een mooi laadvolume. Daarnaast worden ook de praktische aspecten niet uit het oog verloren. De Focus, beter gekend als de Clipper, is daarvan een perfect bewijs.

Goede huisvader

In vergelijking met zijn voorganger heeft de nieuwe Clipper qua uiterlijk een beetje aan persoonlijkheid ingeboet. De lijn is meer alledaags, maar ze blijft aantrekkelijk genoeg. Het sleutelwoord is degelijkheid. Met deze goedehuisvaderlook zal de Focus inderdaad het grote publiek charmeren en daar is het Ford uiteindelijk om te doen. Zoals elk zichzelf respecterend nieuw model heeft deze heer zijn lengte met 14 cm opgekrikt in vergelijking met zijn voorganger, waardoor de binnenruimte ronduit majestueus wordt. Zelfs grote mensen voelen zich zowel voor- als achteraan op hun gemak. En ze kunnen probleemloos instappen zonder hun rug te breken, wat helaas niet van alle breaks kan gezegd worden. Het interieur straalt Duitse soberheid uit. Aan de afwerking en de montage valt niets op te merken.

Klein genoeg, stevig genoeg

Vanzelfsprekend verzaakt deze break niet aan één van zijn basisfuncties, het transport van ladingen. De koffer heeft een mooi volume van 482 liter, dankzij de in twee delen neerklapbare achterbank uitbreidbaar tot 1525 liter. Zo ontstaat een totaal vlakke laadruimte. Dankzij een redelijk grote opening en een lage laaddrempel is de koffer bovendien goed bereikbaar.

Ford biedt een grote keuze aan motorversies aan, zowel loodvrij als diesel. De fans van benzine hebben de keuze tussen een 1.4i van 80 pk, een 1.6i van 100 pk, een 1.6Ti van 115 pk en een 2.0i van 145 pk. Dieseladepten kiezen uit een TDCi 1.6 van 90 of 109 pk, een 1.8 van 115 pk of een 2.0 van 136 pk. Stuk voor stuk krachtbronnen die o.a. met PSA ontwikkeld werden.

Goede huisvader

Wij testten de 1,6l van 109 pk diesel en stelden vast dat het goed was: aangenaam soepel en toch zuinig. De cilinderinhoud mag dan bescheiden zijn, toch ontwikkelt de motor een koppel van 240 Nm. Al komt hij in sommige situaties een beetje adem te kort, toch is de balans overwegend positief.

Zoals ook al bij de oude versie het geval was, blijft de nieuwe Clipper een referentie op het gebied van wegligging en dat staat synoniem voor rijplezier en veiligheid. Zijn baanvastheid is uitzonderlijk: de voortrein is precies, de vering perfect en de remmen werken prima.

Kortom, de nieuwe Focus break (euro 16. 895 voor de 1.6i 100 pk, euro 600 extra voor de 5-deurs) is een vaste waarde en het uiterlijk is net niet te discreet om roet in het eten te strooien. Op het gebied van veiligheid kreeg hij 5 sterrren (de maximumscore) van de NCAP Euro crashtest, 4 sterren voor kinderveiligheid. n

Arnaud Dellicour

Partner Content