Discreet, maar begaafd

De elfde generatie van de Honda Civic breekt met haar voorgangers: ze combineert een bravere maar karaktervolle stijl, met één enkele hybride aandrijving. Die andere aanpak is meer dan eens een grote troef gebleken.

De Honda Civic prijkt al meer dan een halve eeuw in de catalogus van het merk. Dat brengt hem in de top 4 van historische bestsellers, na de Toyota Corolla, de Ford F150 en de Volkswagen Golf. Maar de nieuwste versie heeft nog maar weinig gemeen met het stadsautootje uit 1972: de Civic is in 50 jaar een meter gegroeid en doet daar nu nog een schepje bij.

Degelijk en royaal

Die forse afmetingen staan garant voor veel binnenruimte, vooral voor wie achterin plaatsneemt. En de kofferruimte blijft met 410 liter niet achter en verslaat daarmee de Ford Focus (392 l), de Renault Megane (384 l) en de Mazda 3 (358 l). Met de achterbank neergeklapt, bedraagt het volume 1.220 l. Alleen jammer dat die neergeklapte achterbank geen vlakke laadvloer oplevert.

Het interieur is aan de donkere kant maar goed ingericht, met subtiele details zoals het honingraatprofiel dat de blazers verbergt. Het 9 inch multimediascherm bovenop het dashboard is heel ergonomisch, de interface is sneller en er werden enkele manuele functies behouden, vooral dan voor de verwarming. Enkel het design van de dashboard-interface lijkt wat verouderd. Voor het overige valt er niets aan te merken op de materialen en de assemblage, afgezien van de onderste delen, waar het plastic beter had gekund.

Originele hybride motor

De nieuwe Civic heeft maar één enkele aandrijving, een hybride die zichzelf oplaadt. Het systeem is identiek aan dat van de Jazz en de HR-V. Die hybride keten bestaat uit een thermische en twee elektrische motoren en omvat ook een kleine lithium-ionbatterij die oplaadt bij het remmen en de energie doorgeeft aan de elektrische motor. In de praktijk en tot een snelheid van zo’n 65 km/uur, voedt de 2.0 l een van de twee elektrische motoren (de kleinste), die als generator dient voor de tweede elektrische motor, die de wielen aandrijft. Voor een beter rendement drijft de thermische motor de wielen slechts rechtstreeks aan als de snelheid en de kracht daarom vragen. Gecombineerd ontwikkelt de motorgroep 184 pk en 315 Nm koppel. Het aangekondigde verbruik ligt opvallend laag: 4,7 l/100 km en 108 g CO2/km voor het instapmodel. Daarmee doet de Civic beter dan de Toyota Corolla met een vergelijkbaar vermogen (5,2 l/100 km en 120 g CO2/km).

Discreet, maar begaafd

Aan het stuur bevalt de Civic prima. Ondanks zijn complexe aandrijving gedraagt hij zich natuurlijk en is hij – anders dan een hybride Toyota – allesbehalve lawaaierig. Zijn prestaties stellen niet teleur (0-100 km/u in 7,8 seconden) en zijn dynamische eigenschappen verdienen een applausje. Het chassis is stipt en reactief tegelijk, de besturing voortreffelijk. Knap werk, ook al kan de basisprijs aan de hoge kant lijken: 31.790 euro. Veel geld, maar je koopt er wel een even zuinige als performante hybride voor. De elfde Civic laat zich echt niet in de kaarten kijken!

Op het dashbord is een zeer ergonomisch 9 inch multimedia-scherm gemonteerd.
Op het dashbord is een zeer ergonomisch 9 inch multimedia-scherm gemonteerd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content