Digitale televisie: overschakelen of wachten?

Het aantal gezinnen dat in ons land is overgeschakeld op digitale televisie nadert het half miljoen. De twee grootste aanbieders (Telenet en Belgacom) tellen op dit moment samen al 440 000 abonnees. Tegelijk neemt de kritiek toe. Velen hebben het gevoel dat digitale televisie hun wordt opgedrongen zonder dat ze erom gevraagd hebben.

Een schandalige geldklopperij”, “een aanrader”, “contractbreuk”, “zuivere beeldkwaliteit”, “een miskleun”, “agressieve verkooppraktijken”... Digitale televisie is het thema van de maand in deze Plus Magazine (zie pag. 22) en zelden hebben we zo veel lezersbrieven ontvangen. Niet iedereen is onverdeeld gelukkig met de komst van de digitale televisie. Velen vinden digitaal kijken duur en overbodig. We betalen al genoeg voor ons kabelabonnement, zeggen ze, en we hebben absoluut geen behoefte aan nog méér zenders. Bovendien loopt één en ander technisch soms nog fout. Ook het feit dat Telenet bij de start van zijn Digital TV een aantal zenders heeft geschrapt voor de gewone kabelkijkers, ligt nog steeds zwaar op de maag. Test-Aankoop was vorige maand evenmin mals met zijn oordeel: digitale televisie blijft in ons land veel te duur en het aanbod te pover, zegt de verbruikersorganisatie.

Zijn we vergeten dat digitale televisie ook voordelen biedt en in de nabije toekomst steeds belangrijker gaat worden? In elk geval lijkt het nuttig de pro’s en contra’s zo objectief mogelijk op een rij te zetten.

Drie grote voordelen

Bij digitale televisie wordt het televisiesignaal niet meer in analoge golven uitgezonden maar omgezet in een digitale code, dus in miljarden nullen en eentjes. Dat signaal kan worden doorgestuurd via de kabel, de breedbandtelefoon (adsl) of de satelliet. In tegenstelling tot wat soms nog gedacht wordt, hebt u daarvoor geen nieuw televisietoestel nodig, wel een decoder die het digitale signaal omzet in televisiebeelden.

n Het eerste grote voordeel van digitale televisie is een betere en constante kwaliteit van het beeld en het geluid (te vergelijken met een dvd). Minder ruis en minder storingen, ook al is dat verschil in kwaliteit vooral te merken op de grote plasma- of lcd-schermen en minder op de klassieke schermen.

n Een tweede voordeel is het grote aanbod. Het digitale signaal vraagt minder plaats en dus kunnen aanbieders van digitale televisie massaal veel zenders doorsturen, inclusief betaalkanalen zoals Allfoot (het voetbalkanaal van Belgacom) of Prime Movies (een filmkanaal bij Telenet).

n Interactiviteit is het derde voordeel: via uw afstandsbediening kunt u zelf uw televisie-aanbod bepalen. U kunt deelnemen aan spelletjes, een film huren of een gemist programma opvragen. Digitale televisie, zo werd beloofd, zou ook de computer voor courant gebruik overbodig maken. We zouden via ons tv-toestel kunnen e-mailen, chatten en elektronisch bankieren. Voorlopig is hiervan nog geen sprake, tenzij bij Telenet (alleen e-mailen).

De basiskosten

We beperken ons hier tot de vier belangrijkste aanbieders in ons land:

n Telenet Digital TV: met 280 000 abonnees momenteel de grootste. Alleen in Vlaanderen. Telenet werkt via de kabel en is momenteel te krijgen in bijna 80 % van het Vlaamse gewest. Om het te ontvangen hebt u een klassiek kabelabonnement (MixtICS) en een decoder nodig. Voor deze decoder hebt u de keuze tussen een Digibox (éénmalig euro 199) en een Digicorder (éénmalig euro 349, kan ook gehuurd worden). De Digicorder heeft een harde schijf, zodat u programma’s kunt opnemen (tot 100 uur) en liveprogramma’s kunt onderbreken en terugspoelen. Voor deze prijs ontvangt u een basispakket van 40 tv-zenders en 22 muziekzenders. Alle extra zenderpakketten (zoals Prime) en diensten zijn betalend. Info: tel. 080066860.

n Belgacom TV: nu al 160 000 abonnees in heel België met een apart Nederlands- en Franstalig aanbod. Toch zijn er nog steeds regio’s waar Belgacom TV niet te ontvangen is. Belgacom TV werkt via breedbandtelefonie. Om het te ontvangen hebt u dus een adsl-lijn van Belgacom en een modem nodig (een vaste telefoonlijn van Belgacom is sinds kort niet meer verplicht). Daarnaast is een decoder (éénmalig euro 250, kan ook gehuurd worden) vereist. Voor het basispakket betaalt u euro 9,95 abonnementsgeld per maand. Dit pakket is ruim (meer dan 50 tv-zenders) en omvat ook 11, de zender van Belgacom die een aantal voetbalwedstrijden gratis uitzendt. Alle andere zenderpakketten (zoals het voetbalpakket All Foot) en diensten zijn betalend. Info: tel. 0800 22221.

n iN. Di: deze aanbieder van digitale tv is een samenwerkingsverband van vier onafhankelijke kabelmaatschappijen (Intergan, Interelectra, WVEM, PBE). Alleen in Antwerpen en in delen van Vlaams-Brabant, Limburg en West-Vlaanderen. Net als Telenet werkt iN. Di via de kabel. Om het te ontvangen hebt u, behalve uw abonnement bij één van de vier maatschappijen, een decoder met een abonnementskaart (een ‘smartcard’, éénmalig euro 99) nodig. Hiervoor ontvangt u een basispakket van 55 tv-zenders. Themazenders en andere diensten zijn extra betalend. Info: bij de vier kabelmaatschappijen.

n TV Vlaanderen: deze aanbieder is een buitenbeentje omdat hij niet via de kabel of de telefoonlijn werkt, maar via de SES-ASTRAsatelliet. Met een schotelantenne kunt u er dus in de hele wereld van genieten. Om TV Vlaanderen te ontvangen hebt u, behalve de schotelantenne met bijpassende decoder en coaxkabel (euro 299 voor een complete schotelset), een smartcard (euro 79 + euro 29,95 voor de activering) nodig. Het basispakket kost euro 8,95 per maand en omvat een veertigtal Vlaamse, Nederlandse en internationale zenders (ook een erotisch kanaal) plus alle vrije zenders van de satelliet. Info: tel. 02 403 03 33.

Verborgen verleiders

De basiskost verschilt dus van aanbieder tot aanbieder. Daar komen nog andere kosten bij die men al te vaak vergeet. Bij de start van uw abonnement rekenen de aanbieders een éénmalige activeringskost (euro 50 bij Telenet, euro 59 bij Belgacom, euro 25 bij iN. Di, euro 29,95 bij TV Vlaanderen). Vaak zult u ook een installateur moeten betalen. En eens u de voordelen van digitale televisie hebt ontdekt, wordt de verleiding groot om u te abonneren op themazenders, gemiste programma’s op te vragen en een film of een betalende uitzending op te vragen. Telkens tikt uw maandelijkse rekening flink aan. U kijkt bij voorbeeld bij Belgacom TV naar vijf voetbalwedstrijden die niet in het basispakket zitten? U betaalt euro 25 extra. U vraagt bij Telenet in een maand zes gemiste televisieprogramma’s en drie films op? Extra kost: euro 16.

De meeste aanbieders pakken bijna permanent uit met promotie-acties. Ook daarin schuilen verborgen verleiders. Bij uw abonnering krijgt u bijna altijd gedurende één of drie maanden een aantal diensten gratis (bij voorbeeld een pakket extra zenders, Net Gemist of iWatch, het onderbreken en terugspoelen van live-programma’s...). Als u deze extra’s niet tijdig opzegt, hebt u zonder het te weten een duur abonnement op een extra zenderpakket aan uw been. Als u wilt opzeggen via de telefoon, kunt u te maken krijgen met call centers en klantenlijnen die eeuwig in gesprek lijken. Telenet kreeg hierover de meeste klachten. “We willen ons excuseren bij alle klanten die hiervan last hebben gehad”, reageert Veerle Wijsgeer van dit bedrijf. “Momenteel wordt tachtig percent van de oproepen binnen de dertig seconden beantwoord. Er kunnen zich echter piekmomenten voordoen waarop de wachttijd oploopt”.

Liever nog wat wachten?

Moeten we nu overschakelen op digitale televisie of niet? Een abonnement lijkt op dit moment vooral interessant voor mensen die veel televisie kijken. Ook als u investeert in een groot lcd- en plasmaschermen, zult u met digitale tv maximaal van de betere beeld- en geluidskwaliteit kunt profiteren. Bent u echter niet zo’n veelkijker en bent u tevreden met het huidige aanbod op de klassieke kabel, dan is het misschien beter nog even de kat uit de boom te kijken. Ook in de digitale televisie zal de concurrentie alleen maar scherper worden. De prijzen zullen ongetwijfeld dalen. Wie nog wat wacht, zal wellicht ook niet meer te maken krijgen met de kinderziekten die nu nog vaak voorkomen. Nogal wat digitale abonnees ondervinden in het begin problemen met de beeldkwaliteit of met het opnemen van programma’s. Anderen moeten vaststellen dat ze niet tegelijk kunnen kijken naar zender A en een programma van zender B opnemen. Ook het aanbod aan films op aanvraag blijft voorlopig nog beperkt.

Digitale televisie is zeker de toekomst, maar daarom nog niet morgen vroeg. n

Ludo Hugaerts

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content