De Subaru Forester is vooral een auto voor rustige chauffeurs

Degelijk en betrouwbaar

Hoe discreet hij ook is, de Subaru Forester maakt indruk door zijn functionaliteit en sterke persoonlijkheid.

We zijn geneigd om te denken dat Subaru maar een kleinduimpje is. Fout. Wereldwijd verkoopt het Japanse merk elk jaar meer dan 1,5 miljoen auto’s. Vooral in de VS worden de betrouwbaarheid en terreincapaciteit van het merk erg op prijs gesteld.

Het mindere succes in Europa heeft niet enkel met een gebrek aan communicatie te maken, maar ook met het feit dat Subaru zich lange tijd tot benzinemotoren heeft beperkt, terwijl de diesel hier het mooie weer maakte. Later heeft het Japanse merk zich wel aan de diesel gewaagd en bracht het zelfs een uitstekende boxer uit, maar het was te laat: ondanks de ontegensprekelijke kwaliteiten van die motor, was het succes niet van de partij.

De huidige dieselcrisis zou dus in het voordeel van Subaru moeten spelen, met zijn benzinemotoren en vooral zijn grote SUV, de Forester, die meer bekendheid verdient dan hij geniet. De look is niet echt het sterke punt van dit model, maar zijn buitengewoon degelijke constructie, de immense binnenruimte en de slimme functies doen dat snel vergeten. De interieurbekleding is erg geslaagd, maar de mens-machine interface is aan de trage kant, met onhandige menu’s. In dat opzicht is de Forester een beetje old school.

Onder de motorkap blijft Subaru een buitenbeentje. Daar vinden we immers een 2 liter boxermotor met vier tegenover elkaar liggende cilinders, een architectuur die enkel BMW gebruikt – en dan nog wel voor zijn motors. Hij heeft geen turbocompressor en ontwikkelt 150 pk en slechts 198 Nm bij een hoog toerental van 4.200 t/m. Dat vermogen gaat doorlopend naar de vier wielen via een centraal differentieel en een CVT-versnellingsbak (continue variabele transmissie), wat echt wel ongewoon is in dit gamma.

En de dynamiek? Je hebt beter geen haast, want dan jaag je de toerenteller bijna voortdurend in het rood. De CVT-versnellingsbak zet de motor tot luidruchtige prestaties aan en dat is niet zo prettig. De Forester is dus vooral een auto voor rustige rijders. Hij biedt de zekerheid van een uiterst comfortabele vering en een voorbeeldige wegligging in alle weersomstandigheden, mede dankzij de boxermotor, die een laag zwaartepunt heeft, en de vierwielaandrijving. Geen wonder dat deze SUV populair is in de bergen!

Onthoud dat Subaru binnenkort een hybride versie van de Forester uitbrengt met een elektrische motor van 12kW (17 pk) en 65 Nm en een heel bescheiden lithiumionbatterij van 0,6kWh. Die technologie zal hopelijk het benzineverbruik wat drukken, want de tweeliter benzinemotor van deze grote SUV is niet zuinig, met een verbruik van 11 l/100 km in de stad en 9 l/100 km op de weg.

De Forester kost 30.045 euro in de basisversie, die wel al voorzien is van Insight-veiligheidstechnologie – camera’s die voetgangers en fietsers detecteren en de afstand regelen. Alleen al daarom is de Forester een interessante keuze voor wie een discrete, mechanisch redelijke en buitengewone functionele en betrouwbare auto wil.

De Subaru Forester is vooral een auto voor rustige chauffeurs
De Subaru Forester is vooral een auto voor rustige chauffeurs
De Subaru Forester is vooral een auto voor rustige chauffeurs
De Subaru Forester is vooral een auto voor rustige chauffeurs

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content