De Spark is een waardige opvolger van die andere stadsauto, de Matiz. Wij zijn al even enthousiast over zijn silhouet als over zijn moderne interieur, zijn vele opbergvakjes, zijn motoren - vinniger dan die van de Matiz -, zijn prettige besturing en zeker over zijn instapprijs: euro8999.
...
De vonk springt over
Een mooie vormgeving, een leuk embleem, een zuinig verbruik, een klein volume en een lage prijs: met zoveel troeven wordt de Chevrolet Spark ongetwijfeld een topper in het stadssegment.
De Spark is een waardige opvolger van die andere stadsauto, de Matiz. Wij zijn al even enthousiast over zijn silhouet als over zijn moderne interieur, zijn vele opbergvakjes, zijn motoren - vinniger dan die van de Matiz -, zijn prettige besturing en zeker over zijn instapprijs: euro8999. Naar het voorbeeld van de concurrentie is de nieuwe Chevrolet een maatje groter dan zijn voorganger, ook al heeft hij diens platform met wat aanpassingen geleend. De Spark is 14 cm langer, 10 cm breder en 2 cm hoger, om precies te zijn. De extra centimeters doen wonderen voor het comfort, vooral achterin waar de passagiers meer been- en schouderruimte krijgen. Achter het stuur zal de chauffeur zich snel thuis voelen, op een goed ontworpen, in de hoogte regelbare stoel en met voor zich een modern, duidelijk dashboard met instrumenten die aan een motor doen denken. Heel geslaagd! Luxueus is het interieur niet, maar de afwerking valt heel goed mee. Achter de Bow Tie (het embleem van Chevrolet) op het radiatorrooster zijn twee motoren verkrijgbaar: twee 4-cilinders, een 1.01-liter van 68pk en een 1.2-liter van 81pk, met een manuele versnellingsbak met vijf verhoudingen. Ze voldoen allebei aan de Euro 5-norm, maar krijgen met hun CO2-uitstoot van 119 g/km geen federale premie. Dat gemis zou in 2011 goed worden gemaakt door de komst van een Stop-&-Startsysteem. In het stadsverkeer charmeert de eenliter met zijn vlotte gedrag. Hij trekt niet razendsnel op, ook omdat de verhoudingen van de versnellingsbak ruim bemeten zijn, maar doet toch keurig zijn werk. Buiten de stad moet de motor veel toeren draaien om mee te kunnen, wat een weerslag heeft op het lawaai... De twaalfhonderd is wat vinniger, maar met 81 pk en een gewicht van ongeveer 1000kg hadden we meer verwacht! Een en ander heeft te maken met een vrij laag maximaal koppel (92Nm) dat alleen op hoge toerentallen wordt geleverd (4800 t/m), zodat de bestuurder veel moet schakelen om op te trekken. Het rijgedrag van de Spark is een stuk beter dan dat van de Matiz. De auto geeft een veilig gevoel en gedraagt zich altijd even soepel, zowel op banden van 13 als van 15 inch (afhankelijk van de uitvoering). Van uitvoeringen gesproken, de catalogus heeft er vijf, zodat iedereen een Spark op maat van zijn of haar budget kan vinden. Chevrolet toont zich trouwens van zijn royale kant, want de instapversie heeft elektrische raampjes vooraan, ABS en 4 airbags. Deze sprankelende Spark zal ongetwijfeld in de smaak vallen bij liefhebbers van praktische stadsauto's, met zijn 60/40 neerklapbare achterbank, zijn vijf deuren, zijn vele vakjes en zijn fatsoenlijke comfort. Maar de 170 liter inhoud van de koffer (alleen met de sleutel of aan de binnenkant te openen) is aan de krappe kant. Nou ja, met een lengte van 3,64 m moet je geen wonderen verwachten. En de diesel? Die is er niet. Om dat toch een beetje goed te maken, stelt Chevrolet België een LPG-alternatief voor: uitrusting, installatie en garantie voor maar euro1900! Arnaud Dellicour
Wil je dit artikel verder lezen?
Kies voor Plusmagazine