Volkswagen is nog niet zo lang de grootste autofabrikant van de planeet, maar wil dat wel graag blijven. En dus mikt het automerk op de herovering van het segment van de kleine stadsauto's. Wanneer de Duitse reus een segment aanpakt, ziet hij het groot: een versie met drie en met vijf deuren (in 2012), goedkopere varianten onder de labels Seat (Mii) en Skoda (Citigo), een avontuurlijke (Cross up!) en een sportieve (GT up!) look en in 2013 zelfs een elektrische versie... De up! is er in alle smaken!
...

Volkswagen is nog niet zo lang de grootste autofabrikant van de planeet, maar wil dat wel graag blijven. En dus mikt het automerk op de herovering van het segment van de kleine stadsauto's. Wanneer de Duitse reus een segment aanpakt, ziet hij het groot: een versie met drie en met vijf deuren (in 2012), goedkopere varianten onder de labels Seat (Mii) en Skoda (Citigo), een avontuurlijke (Cross up!) en een sportieve (GT up!) look en in 2013 zelfs een elektrische versie... De up! is er in alle smaken! Naast het vrolijke frontje is de achterruit, die aan een flatscreen tv doet denken, de belangrijkste karaktertrek van de up! Binnen zijn de goedkoopste versies aan de sobere kant, met voor een Volkswagen vrij elementaire plastics. De duurdere afwerkingen zijn wat vrolijker, met een strip in de kleur van de carrosserie als versiering van het dashboard. Voor het overige doet de up! zijn Duitse blazoen eer aan, met intuïtieve bedieningen en praktische opbergruimten. Het enige minpunt is de uitrusting, die voor een premium stadswagen wat karig is: de chauffeur kan het elektrische raampje van de passagier niet bedienen, er is geen regelbare blaasmond in het midden van het dashboard, achterin kunnen de raampjes niet open en de hoedenplank moet met de hand worden bediend. Met zijn 3,54 m blijft de up! compact en dus heel praktisch in het stadsverkeer. Dankzij de royale wielbasis (2,42 m) is er toch voldoende ruimte voor vier volwassenen. Dat is echt wel het vermelden waard, want in dit segment vind je weinig auto's waarin de achterpassagiers moeiteloos hun hoofd en benen kwijt kunnen! De modulariteit is tot het minimum beperkt, met 1/3-2/3 neer- klapbare rugleuningen. Anders dan de Renault Twingo heeft de up! geen verschuifbare achterbank. Wat niet belet dat de koffer, met 251 l, royaal is voor een stadsauto. Op het vlak van de dynamiek onderscheidt de up! zich met een heel degelijk weggedrag: efficiënt en veilig. Dankzij een goede geluidsisolatie en een behoorlijk comfort, ondanks de wat stroeve vering, heb je het gevoel dat je met een auto van een hoger segment rijdt. Een bewijs van het vakmanschap van VW. Bij de motoren beperkt Volkswagen het aanbod tot zijn nieuwe 1.0 l, met 60 of 75 pk. Het koppel is in beide gevallen identiek (95Nm), zodat de instapversie de interessantste is. De motor is soepel, verbazend discreet voor een driecilinder en bovendien pittig, zodat hij de up! in de stad prima diensten bewijst. Op de grote weg doet hij dat ook, maar dan moet er wel af en toe teruggeschakeld worden (naast de vijfversnellingsbak komt er binnenkort een gerobotiseerde transmissie). Teken des tijds: de up! krijgt geen dieselmotor. Maar voor de grote kilometervreters komt er een versie met aardgas. Arnaud Dellicour