Willy Vandersteen werd op 15 februari 1913 geboren in de Antwerpse Seefhoek, destijds de wijk van verhalenvertellers en kunstenaars. Van kindsbeen af had hij veel fantasie. Hij droomde van Buffalo Bill en Jules Verne. Een goede student was Vandersteen niet en even leek het erop dat hij zijn vader als beeldhouwer-ornamenteur zou opvolgen. Maar toen hij op een goeie dag een Amerikaans tijdschrift doorbladerde, vatte hij het idee op striptekenaar te worden. In de oorlogsjaren konden de Amerikaanse strips die tot dan toe in de kranten stonden, ni...

Willy Vandersteen werd op 15 februari 1913 geboren in de Antwerpse Seefhoek, destijds de wijk van verhalenvertellers en kunstenaars. Van kindsbeen af had hij veel fantasie. Hij droomde van Buffalo Bill en Jules Verne. Een goede student was Vandersteen niet en even leek het erop dat hij zijn vader als beeldhouwer-ornamenteur zou opvolgen. Maar toen hij op een goeie dag een Amerikaans tijdschrift doorbladerde, vatte hij het idee op striptekenaar te worden. In de oorlogsjaren konden de Amerikaanse strips die tot dan toe in de kranten stonden, niet worden gepubliceerd, en zo kreeg talent van eigen bodem een kans. In 1945 publiceerde Vandersteen voor het eerst twee strookjes Suske en Wiske per dag in De Nieuwe Standaard. Het begin van een succesverhaal. Later volgden onder meer nog De Rode Ridder (1959), Karl May (1962) en Robert en Bertrand (1972). "De tentoonstelling brengt Vandersteen als meester-verteller in beeld", zegt Willem De Graeve, directeur van het Belgisch Stripcentrum. "Meestal wordt hij gewoon als striptekenaar gezien, maar dat doet hem eigenlijk onrecht aan. Hij kon als geen ander een goed verhaal brengen, met de juiste dosis spanning, humor en verrassende wendingen. Hij had ook aandacht voor sociale kwesties en verwerkte oude legendes en sagen in zijn strips. Denk maar aan de bokkenrijders of Kludde de Watergeest." "Robert en Bertrand, wat ik zelf zijn sterkste reeks vind, is dan weer gebaseerd op een Frans toneelstuk. Vandersteen had ontzettend veel gelezen. Hij was dol op verhalen en vertelde als kind de geschiedenislessen na. Voor zijn vriendjes op straat verzon hij verhalen die hij illustreerde met stoepkrijt. Toen hem trouwens ooit gevraagd werd naar het geheim van een goed verhaal luidde zijn antwoord: een goed verhaal, een goed verhaal en een goed verhaal. Bij Vandersteen werd de strip echt een literair genre." De expo brengt een overzicht van Vandersteens bekendste reeksen en toont van elke reeks originele documenten. "Zo stellen we de authentieke tekenplaten van zijn eerste verhaal Piwo het houten paard uit 1943, tentoon", aldus De Graeve. "Een deel is ons in bruikleen gegeven door de familie, een deel komt van een privéverzamelaar." Vandersteens bekendste reeks, Suske en Wiske, gaat tot op vandaag nog altijd door. Dat was zijn uitdrukkelijke wens toen hij in 1990, op 77-jarige leeftijd, overleed. Suske en Wiske beleven nog vier tot vijf avonturen per jaar, die nu ook online en mobiel te lezen zijn. Achtenzestig zijn de twee intussen, en de gelukkige eigenaars van de eeuwige jeugd. Willy Vandersteen, een meesterlijke verteller. Van 12/3 tot 1/9 in het Belgisch Stripcentrum, Zandstraat 20, Brussel. Di-zo, 10-18 u. Prijs: € 8, 65+ € 6. Info: www.stripmuseum.be.Ann Heylens