Rik Poot is op zijn 82ste nog opvallend actief. Hij woont nu in Londerzeel, niet zo ver van zijn geboorteplaats Vilvoorde, waar hij verder werkt aan zijn zeer oogstrelend oeuvre. Talent gekoppeld aan vakmanschap, dat leidt tot krachtige werken. Als begenadigd ambachtsman schept hij beelden in diverse materialen, waarbij steeds zware fysieke arbeid vereist is. Als jonge knaap ging hij traditioneel te werk, met de techniek van de taille directe.
...

Rik Poot is op zijn 82ste nog opvallend actief. Hij woont nu in Londerzeel, niet zo ver van zijn geboorteplaats Vilvoorde, waar hij verder werkt aan zijn zeer oogstrelend oeuvre. Talent gekoppeld aan vakmanschap, dat leidt tot krachtige werken. Als begenadigd ambachtsman schept hij beelden in diverse materialen, waarbij steeds zware fysieke arbeid vereist is. Als jonge knaap ging hij traditioneel te werk, met de techniek van de taille directe. In de jaren zestig legt Poot zich toe op de verlorenwastechniek die hij van zijn vader leert, een bronsgieter. Eerst wordt een model in klei gemaakt dat met een dunne laag gips wordt bedekt en uit zijn vorm genomen. Het brons wordt in deze gipsen mal gegoten, waardoor een perfecte kopie van het initiële beeld ontstaat. Een zwaar en delicaat werk, maar Rik Poot houdt ervan "te denken met zijn handen". Van jongs af aan is Poot gefascineerd door de kracht, de eerlijk heid en de uitstraling van het Brabantse trekpaard, een dier waarmee hij veelvuldig geconfronteerd werd in de streek waar hij opgroeide. In verschillende van zijn werken keert het dier terug, van abstract tot realistisch. Karakteristiek voor zijn stijl is de afwisseling van volle en holle vormen. De volle lijnen accentueren een silhouet, een lichaam of een hoofd, terwijl de holtes die lijnen aanvullen. Poot waagt zich meer dan eens aan beelden met een actuele inhoud. Zo realiseert hij in 2004 het monumentale Ontvoering van Europa, een mythologisch thema waarbij een vrouw wordt afgebeeld die ge-schaakt wordt door een stier. Zijn Mater dolorosa (ook tentoongesteld op het Forum+) stelt een vrouw voor die een dood kind draagt. Het werd tijdens de Dutrouxcrisis gecreëerd. Het werk Strijd voor de arbeid stelt een gebalde vuist voor die naar de hemel is gericht en kwam tot stand in de periode van de sluiting van de Renaultfabrieken. Het is tegelijk en symbool voor de strijd tegen de oppressie in het algemeen, tegen de armoede en het machtsmisbruik. De tentoonstelling vindt plaats op twee locaties in Brugge, de vrucht van een samenwerking tussen het Groeningemuseum, de stichting Van Acker en het Concertgebouw. De Forum+ruimte in het Concertgebouw toont sculpturen uit de privécollectie van Rik Poot en enkele foto's van de artiest tijdens zijn werk. Het Arentshuis, het prachtige bijgebouw van het Groeningemuseum (vlakbij het Concertgebouw) biedt onderdak aan diverse lithografieën en prachtige Chinese inkttekeningen, plus twee kleine beeldjes. Eén van die twee is een miniversie van de Ontvoering van Europa, een erg representatief werk met typische volle en holle vormen. En op het Arentshof, het pleintje bij het Arentshuis, wordt u aangesproken door de Vier Ruiters van de Apocalyps: vier potige, mythische figuren die met veel brio staan te bewijzen hoe intrigerend het rijke universum van Rik Poot is. Zeker een ommetje waard! n Tot 2 april 2006, Arentshuis, Dijver 16 I, 8000 Brugge - Forum+ in het Concertgebouw, 't Zand 34 I, 8000 Brugge. Open van 9.30 tot 17 uur, behalve maandag. Toegang Arenthuis: A 1,50 tot 2, Forum+: A 2 tot 3. Combiticket (plus Groeningemuseum): A 6 tot 8. Gratis voor Bruggelingen en kinderen -12 j. Info: tel. 050 44 87 12 of groeningemuseum@brugge.be Myriam Schellens