Het tweejaarlijkse Japanse autofeest onderscheidt zich vooral door de vele originele en soms fantastische concept cars die het voorstelt. De 43ste editie (23/11 tot 1/12) was geen uitzondering op deze regel. Na een zwakke editie 2011 - het dieptepunt van de autocrisis - was 2013 zelfs een topjaar. Een van de grote trends is die van de concept cars, die de toekomst van de mobiliteit in de stad voorspellen. Toyota heeft geen gebrek aan ideeën om het stadsverkeer vlotter te maken, zoals het demonstreert met de Widget en de FV2, een soort elektrisch paard met een futuristische vormgeving - hij heeft geen stuur maar wordt bediend met een fikse joystick en de bewegingen van het lichaam.
...

Het tweejaarlijkse Japanse autofeest onderscheidt zich vooral door de vele originele en soms fantastische concept cars die het voorstelt. De 43ste editie (23/11 tot 1/12) was geen uitzondering op deze regel. Na een zwakke editie 2011 - het dieptepunt van de autocrisis - was 2013 zelfs een topjaar. Een van de grote trends is die van de concept cars, die de toekomst van de mobiliteit in de stad voorspellen. Toyota heeft geen gebrek aan ideeën om het stadsverkeer vlotter te maken, zoals het demonstreert met de Widget en de FV2, een soort elektrisch paard met een futuristische vormgeving - hij heeft geen stuur maar wordt bediend met een fikse joystick en de bewegingen van het lichaam. Nog aparter is de Uni-Cub van Honda, een soort mobiel krukje waarmee een volwassene zich zonder de minste inspanning stapvoets (maximaal 6 km/uur) kan voortbewegen. De lithium-ionbatterijen zijn goed voor een autonomie van ongeveer 6 km, dus anderhalf uur gebruik met een snelheid van 4 km/uur. De toekomst van het stadsverkeer? De modellen van Toyota en Honda wachten nog op een officiële zegen om in productie te gaan, maar voor de originele Blade-Glider van Nissan staat het licht al op groen! Wat maakt hem bijzonder? Een verrassend koetswerk dat vooraan veel smaller is dan achteraan. De fabrikant wil die V-vorm, die grote aerodynamische voordelen moet opleveren, ook gebruiken voor een toekomstige 100% elektrische roadster. Meer algemeen geeft het salon van Tokio de Japanse merken de kans om hun visie op de aandrijving van morgen te tonen. Toyota gokt op de brandstofcel met waterstof, met een concept car die tegen 2015 tot de productie van een sedan zou moeten leiden. Bij Mazda verschijnt de nog maar net gelanceerde compacte sedan 3 in een versie die op zowel benzine als aardgas rijdt. Of deze versie echt in productie zal gaan, is nog niet bevestigd. Maar de technische kenmerken van de nieuwe generatie benzinemotoren van Mazda, en meer bepaald hun hoge compressieverhouding die perfect geschikt is voor aardgas, doen vermoeden dat de kleinste Japanse fabrikant zich binnenkort aan het avontuur zal wagen. Van avontuur gesproken, Mitsubishi pakte in Tokio uit met een hele reeks off-road concept cars. Naast een pick-up die de nieuwe versie van de L200 voorspelt, zijn er drie SUV's: de XR-PHEV, de GC-PHEV en de AR, synoniem met de toekomstige ASX, Pajero en Grandis. Mitsubishi, dat een financieel sterke autodivisie heeft, gaat met deze modellen verder de weg van de oplaadbare hybride auto's op. Suzuki kiest niet voor dure nieuwe krachtbronnen maar wil met een lichter koetswerk de uitstoot verlagen. De CrossHiker, een compacte kleine SUV, weegt bijvoorbeeld maar 810 kg! Met zijn vedergewicht heeft hij genoeg aan een zuinige 1.0 l driecilindermotor en wordt hij een concurrent voor de Nissan Juke. Anderzijds geeft Suzuki de hybride mo- toren niet op: zijn X-Landerconcept car toont hoe de opvolger van de leuke kleine 4x4 Jimny eruit zal zien: hybride en ideaal voor avonturiers... in de stad. Suzuki presenteerde bovendien de IV-4 concept car, de voorloper van de Vitara die het in december 2014 op de markt zal brengen. Nissan pakt uit met een Leaf die 100% autonoom zal rijden. Een technologie die tegen 2020 in heel het gamma zal worden toegepast. Bovendien verrast het met een dubbelconcept, de IDx, waarmee de Japanse fabrikant zijn 80ste verjaardag viert. De schattige retro sedan met drie volumes bestaat in twee versies: de beschaafde, klassieke Freeflow en de pittige Nismo. Of ze in de showrooms komen, zal afhangen van de reactie van het publiek. Zelfs de Europese fabrikanten doen mee. Zo onthulde Volkswagen een nieuwe hybride dieselversie van de kleine Up, die in theorie tevreden zou zijn met slechts 1,1 l/100 km, wat hem een autonomie van 1.000 km zou geven! Op de Tokyo Big Sight waren er natuurlijk ook modellen te zien die helemaal klaar zijn voor de markt. Lexus toonde bijvoorbeeld een nieuwe coupé met scherpe lijnen, de RC. Hij zal in 2015 verkrijgbaar zijn in een versie van 300 pk, een jaar later volgt een krachtiger model. En dan waren er nog een nieuwe Mini, een Porsche Macan, een Jaguar F-Type Coupé... Een topjaar, zeg dat wel! Tekst en foto's: Arnaud Dellicour