De Vaste waarden schitteren weer

In deze economisch moeilijke tijden trekt de parfummarkt resoluut de kaart van de verleiding met twee grote trends: geuren met eetbare toetsen versus klassieke geuren die de vintagetoer opgaan.

Een parfum zegt veel over de persoonlijkheid van wie het draagt. In onzekere tijden is de verleiding groot om terug te grijpen naar geuren die geruststellen. Sommige merken hullen ons in zachtheid, met zoete of fruitige parfums en culinaire toetsen, andere grijpen terug naar de goeie oude tijd, met heruitgaven van grote klassiekers of nieuwe creaties op oude wijze. Hoe dan ook danken deze parfums een groot deel van hun succes aan hun hoge cocoongehalte.

Om op te eten

De samenstelling (olfactorische piramide) van nieuwe parfums bevat vaak eetbare ingrediënten. We waren al vertrouwd met vanille, citrusvruchten, aromatische kruiden en specerijen, maar nu duiken naast deze klassiekers ook peer, vijg, groene of rode appel, viooltjes, framboos en yuzu (Aziatische citroen) op. Wat gaat er achter deze fruitige trend schuil? “Hij is het gevolg van een jarenlange drang naar zoete smaken die al vanaf de kindertijd gevoed wordt”, zegt Françoise Donche, geurexperte bij Givenchy. “Dat deze drang op volwassen leeftijd aanhoudt, is een recent fenomeen. We staan almaar meer afkerig tegenover bittere smaken en geuren. We vinden ze moeilijk en verdwijnen liever in de massa. Jammer dat gedurfde, originele parfums afschrikken”. De oplossing? Uw neus cultiveren door onconventionele geuren te ontdekken. Durf wat meer rock-‘n-roll te zijn zoals Very Irrésistible Givenchy Electric Rose.

Conceptuele geuren

Het aanbod van parfums is zo groot dat u niet uw gading vindt. Maar van de honderden nieuwe geuren die elk jaar uitkomen overleven er maar een paar. Om lang mee te gaan, moet een parfum een verhaal vertellen, een sterke identiteit hebben. De meest recente creatie van Lolita Lempicka, L’Eau en Blanc, slaagt daar heel mooi in en viert de lente, het huwelijk en vers geplukte, smetteloze boeketten. Het blad van viooltjes wordt gecombineerd met het groen van de iris en witte viooltjes met framboos. We laten ons ook graag meeslepen door Nuit Etoilée van Annick Goutal, met de geur van gras en dennenappels. Een heerlijk gemengd parfum!

Terug naar het verleden

De huidige vintagetrend doet ook de parfumwereld achterom kijken met de herontdekking van de elegantie van de jaren ’20, de dynamiek van de jaren ’50, de zorgeloosheid van de jaren ’60 en de hippiestijl van de jaren ’70. Vooral groene toetsen – vers gras, munt, galbanum en petit grain – en poedertoetsen – iris, viooltje, amandel en mimosa – doen het goed. Net als de ietwat verouderde parfums rond één bloem ( soliflores), draaien deze samenstellingen rond één veelbetekenende toets. Ons hart gaat uit naar de soliflores van Annick Goutal: Le Muguet, Rose Splendide, La Violette en Le Mimosa (euro 93 voor 100 ml).

Mythes in nieuw jasje

Parfumhuizen met een mooi erfgoed brengen hun meesterlijke creaties (opnieuw) op de markt. Het gaat om exclusieve parfums die u niet overal vindt en die niet iedereen draagt. Gezellig snobisme en betaalbare high fashion. De duurste op de markt: Les Exclusifs van Chanel, de parfums van Caron, de creaties van Guerlain, van La Petite Robe Noire tot L’Art et la Matière maar ook Joy en 1000 van Jean Patou (euro 150 voor 50 ml). Deze grote huizen vernieuwen hun legendarische parfums ook door ze in een toegankelijker jasje te steken. Zoals L’Eau Première N°5 van Chanel of Shalimar Parfum Initial van Guerlain (waarvan er eentje dit voorjaar uitkomt).

Zomerversies

Met de warme zomerdagen voor de deur ruilen we graag ons parfum in voor een eau de toilette met dezelfde geur. De identiteit van het parfum blijft aanwezig maar werd herwerkt met citrusachtige, frisse toetsen, sprankelende bloemachtige of fruitige toetsen en minder omhullende houtachtige basistoetsen zoals rooshout, mos en witte muskus. Voor Aqua Oriens (euro 58 voor 50 ml) koos Van Cleef & Arpels voor peer en citroen uit Tahiti, terwijl Womanity Eau pour Elles van Mugler zijn helderheid dankt aan een combinatie van zoete en zilte toetsen: Mara des Bois-aardbei, witte vijg en kaviaar. Verrassend! Het Braziliaanse rooshout draagt dan weer bij tot de charme van de nieuwe geur van Dior, Escale à Parati, uit de collectie Les Escales. Een zweem van exotisch paradijs!

1. L’ Eau en Blanc combineert viooltjes met iris op een basis van muskus en heliotroop (Lolita Lempicka – euro 48 – 30 ml).

2. Koers naar de zuidelijke landtong van Rio, de stad van de samba en de passaat met Escale à Parati (Dior – euro 75,35 – 75 ml).

3. Bronze Goddess Capri Eau Fraîche, een exotische en beperkt verkrijgbare editie (Estée Lauder – euro 56,80 – 100 ml).

4. Combinatie van gedurfde, frisse zoete en zilte toetsen, Womanity Eau pour Elles (Thierry Mugler – euro 59 – 50 ml – navulbaar).

5. Shalimar Parfum Initial L’Eau, een fluweelzachte versie van een grote klassieker (Guerlain – euro 54,20 – 40 ml).

6. Rock-‘n-roll gekruid met anijs, Very Irrésistible Electric Rose (Givenchy – euro 61 – 50 ml).

7. Bois des Iles, zeldzame geur uit 1926, opnieuw op de markt gebracht (Les Exclusifs van Chanel – euro 122 – 200 ml).

8. Nuit Etoilée, avondparfum met de voeten in het gras en een hoofd vol dennenappels (Annick Goutal – euro 70 – 50 ml).

Info: in de parfumerie – Annick Goutal: www.annickgoutal.com en tel. 02 740 19 91 – Les Exclusifs van Chanel: in de Chanelwinkels en bij Haute Parfumerie Place Vendôme, tel. 056 41 24 68.

Virginie Draelants

Partner Content