Zeven generaties lang heeft de Passat nooit aan zijn gezinsroeping verzaakt. Hij wordt elke keer wat groter en wat luxueuzer, maar blijft zijn klanten geven wat ze verwachten... een ruime, praktische en betaalbare auto. Het nieuwe broertje combineert het platform en de belangrijkste technische componenten van zijn voorganger met een nieuw koetswerk dat opvallend moderner en minder banaal overkomt.
...

Zeven generaties lang heeft de Passat nooit aan zijn gezinsroeping verzaakt. Hij wordt elke keer wat groter en wat luxueuzer, maar blijft zijn klanten geven wat ze verwachten... een ruime, praktische en betaalbare auto. Het nieuwe broertje combineert het platform en de belangrijkste technische componenten van zijn voorganger met een nieuw koetswerk dat opvallend moderner en minder banaal overkomt. De Passat gokt niet alleen op persoonlijkheid maar ook op veiligheid. Het is de eerste auto in dit segment met vermoeidheidssensoren - voelers dus, die controleren of de chauffeur alerts genoeg is en hem met een biep waarschuwen als zijn aandacht verslapt. Andere sensoren slaan alarm als hij over de witte streep gaat (ongewenste afwijking van het traject), houden de verkeersborden in de gaten (snelheidsbeperkingen!), stemmen de intensiteit van de xenonlampen af op het weer en regelen de snelheid. De auto beschikt zelfs over een technisch snufje dat botsingen met voetgangers voorkomt. De geavanceerde technologie draagt bij tot het comfort, met onder meer een koffer die automatisch opent (als u de optie met gemotoriseerde klep kiest). Dankzij de combinatie hiervan met de handsfree vergrendeling, volstaat het dat u uw voet onder de bumper plaatst opdat de koffer helemaal vanzelf opengaat - een stukje magie dat vooral handig is als u thuiskomt van het warenhuis. Bovendien is er een automatische parkeerfunctie in een nieuwe, verbeterde versie die nog minder ruimte nodig heeft en ook werkt als u naast andere auto's wilt staan, zoals op het parkeerterrein van diezelfde supermarkt. In het interieur vinden we het dashboard van de vorige versie terug. Dat is geen kritiek, want dat is even ergonomisch als overzichtelijk. Voor het overige blijft deze gezinswagen zich onderscheiden met zijn buitengewone ruimte en zijn vorstelijke kof-ferinhoud. Bij de break, de Passat Variant, krijgt die koffer zelfs de allures van een truck, met een volume van 603 tot 1731 liter. Laat de verhuizers maar komen! De Passat gaat mee met zijn tijd. Hij rijdt dus ecologisch, met een 18 % lager verbruik dan zijn voorganger. Die indrukwekkende daling is niet alleen te danken aan nieuwe randapparatuur en een beter elektronisch beheer, maar ook aan de invoering van een Stop & Start- systeem op alle modellen. Dat levert voor de populaire 1.6l TDI een verbetering met 0,2l/100 km op in de gemengde cyclus, en een CO2-uitstoot van 114 g/km. Volgend jaar verschijnt er een BlueMotion-versie die het nog beter zal doen: 109 g/km. Nog altijd bij de diesels komt er een heel ecologische versie van de tweelitermotor van 136 of 140 pk, met een DeNox-katalysator die stikstofoxide opvangt. De Passat loopt hiermee - niet voor het eerst - vooruit op de reglementering: het filter zal pas in 2014 verplicht zijn... Door te evolueren zonder de continuïteit te verliezen, is de nieuwe Passat een voorbeeld van homogeniteit: hij koppelt een sterker aanbod aan prijzen die maar beperkt gestegen zijn, van euro23.800 tot euro29.100 voor de sedan en van euro25.600 tot euro31.600 voor de Variant. De succesmachine draait op volle toeren! Arnaud Dellicour