Kia heeft het expressieve koelrooster van zijn nieuwe Sportage tijgersnuit gedoopt. Die tiger nose geeft de compacte SUV een look die stoerheid met elegantie combineert. De nieuwe generatie krijgt niet alleen een knappe styling mee, maar ook een benijdenswaardige technologie. Het resultaat: een SUV die de vergelijking met het topsegment kan doorstaan. Een heel verschil met vroeger!
...

Kia heeft het expressieve koelrooster van zijn nieuwe Sportage tijgersnuit gedoopt. Die tiger nose geeft de compacte SUV een look die stoerheid met elegantie combineert. De nieuwe generatie krijgt niet alleen een knappe styling mee, maar ook een benijdenswaardige technologie. Het resultaat: een SUV die de vergelijking met het topsegment kan doorstaan. Een heel verschil met vroeger!Deze nieuwe positionering is natuurlijk geen toeval. Kia heeft grote ambities in dit voortdurend groeiende segment (de Kadjar, de nieuwe Tiguan...). Er komt zelfs een GT Line-versie met een sportieve look - ook dat is nieuw voor het Koreaanse merk. Het dashboard is erg geslaagd, met horizontale lijnen en een stuurblok als in een cockpit. Het is duidelijk dat de Sportage van generatie op generatie aan klasse wint, ook op het vlak van de afwerking. Jammer genoeg zijn er nog altijd te veel knoppen en dat komt de overzichtelijkheid niet ten goede. Anderzijds is er rijhulp in overvloed: een noodremsysteem, een alarm wanneer je een doorlopende witte lijn overschrijdt, actieve stuurhulp, verkeersbordenherkenning, dodehoekdetectie... niets ontbreekt! Het navigatiesysteem pakt uit met een waaier van geconnecteerde diensten en laat je zelfs je smartphone met inductie opladen.De Sportage is ook gegroeid: hij is 4cm langer (4,48 m) en 3cm breder (2,67 m), wat wonderen doet voor de binnenruimte - vooral achterin - en voor de bagageruimte, die van 465l naar 503l gaat. Bravo! De Sportage doet niet alleen zijn voordeel met een meer persoonlijke stijl, maar ook met een nieuwe technische basis, die hij met de ook al nieuwe Hyundai Tuscon deelt. Van je rivaal moet je het hebben...Er zijn twee benzinemotoren, de 1.6 GDi van 132pk en de 1.6 T-GDi van 177pk. Die laatste kan worden gecombineerd met een gerobotiseerde transmissie met DCT dubbele koppeling. Het dieselaanbod laat je kiezen tussen de onverslijtbare 1.7 CRDi van 115pk en de nieuwe 2.0 CRDi, die in twee vermogens verkrijgbaar is: 136pk en 184pk.In het verkeer toont de Sportage zich veel prettiger dan zijn voorganger. Hij is een stuk comfortabeler, vooral op het vlak van de geluidsisolatie, en de vering is duidelijk zachter. Deze Sportage doet het zelfs beter dan de Tuscon: hij is vloeiender en ronder, ook zijn discrete diesels. En dankzij het verlaagde zwaartepunt en de grotere spoorbreedte voelt deze SUV ook dynamischer aan. De nieuwe generatie geeft ons alles waarop we hadden gehoopt!ARNAUD DELLICOUR