In Europa zien we Suzuki als een kleine fabrikant, maar op wereldvlak is hij heus een grote speler. Het Japanse merk verkoopt niet minder dan drie miljoen auto's per jaar, dus meer dan BMW of Mercedes. Het heeft dan ook middelen genoeg om nieuwe technologieën te ontwikkelen en demonstreert dat met een nieuwe hybride versie van de Vitara (en van de S-Cross cross-over). De SUV wordt een stuk groener!
...

In Europa zien we Suzuki als een kleine fabrikant, maar op wereldvlak is hij heus een grote speler. Het Japanse merk verkoopt niet minder dan drie miljoen auto's per jaar, dus meer dan BMW of Mercedes. Het heeft dan ook middelen genoeg om nieuwe technologieën te ontwikkelen en demonstreert dat met een nieuwe hybride versie van de Vitara (en van de S-Cross cross-over). De SUV wordt een stuk groener! Suzuki is vroeg maar discreet in de hybride technologie gestapt. Met uitzondering van de Celerio, hebben alle modellen van het gamma nu een hybride versie. De toepassing van deze technologie in zwaardere voertuigen, die meer CO2 uitstoten, was niet meer dan logisch. En dus was het de beurt aan de Vitara en ook aan de S-Cross, die dezelfde kenmerken heeft. De 1.4 Boosterjet van 140 pk en de 1.0 van 111 pk verdwijnen uit het aanbod en worden vervangen door één enkele hybride versie. De nieuwe 1.4 is minder krachtig dan zijn voorganger (129 pk), maar verbruikt zomaar even 20% minder. Dat heeft de SUV te danken aan SHVS, een hybride systeem dat lichter en goedkoper is dan een full hybride, en uiteraard ook aan de oplaadbare hybride aandrijving. De nieuwe Vitara is daarom slechts 1,5 kg zwaarder en ongeveer 1.500 euro duurder dan de oude 1.4 van 140 pk. De technologische aanpak lijkt eenvoudig: een elektrische motor van 10 kW (13 pk) ter hoogte van de alternator wordt gevoed door een kleine lithium-ionbatterij van 48 V met een vermogen van 0,4 kWh. Tijdens het vertragen wordt de batterij geladen en tijdens het optrekken levert ze de motor stroom. Volledig elektrisch rij- den kan niet, zelfs niet voor korte afstanden. Toch zijn de voordelen van SHVS merkbaar: 15 Nm koppel extra (nu 235 Nm) en slechts 128 g/km CO2-uitstoot voor de versie met twee aangedreven wielen (de populairste), wat overeenkomt met een verbruik van 5,7 l/100 km. Wat is de nieuwe motor op de weg waard? Bij de eerste rondjes op het parcours voelen we geen enkel verschil in rijplezier of prestaties vergeleken met de oude 1.4 van 140 pk, wat bewijst dat de elektrische motor goed bijspringt. Tegen elke snelheid is de aandrijving gelijkmatiger, soepeler en voller. Goed nieuws! Anderzijds blijft de elektrische boost niet lang duren, want de batterij is snel uitgeput. Maar de essentie van de hybride aanpak is bereikt: een verrassend laag verbruik van 7 l/100 km. En dat is erg weinig voor een auto met de omvang en het gewicht van de Vitara. Voor het overige is deze familiale SUV even comfortabel en efficiënt als zijn broertjes. Jammer genoeg lijdt hij ook aan hetzelfde euvel: hij is nog altijd erg luidruchtig. Vooral op de grote weg stoort het aerodynamische geluid (windruis). Dat had dus beter gekund, maar laat je daardoor niet afschrikken: dankzij zijn uitstekende prijs/kwaliteit/comfort/verbruik- verhouding is de Vitara, net als de S-Cross, een erg aantrekkelijke trendy SUV. De twee modellen zijn identiek geprijsd: 18.299 euro voor de 4x2 basisuitvoering.