Als u het nog niet had gemerkt: de Smart roadster en diens cabrioversie zijn, net als de Forfour uit de catalogus ver-dwenen. Alleen de Fortwo blijft op het affiche. Waarom? DaimlerChrysler wil geen geld meer verliezen met zijn funmerk en alleen de authentieke Smart gaat vlot over de toonbank: sinds zijn lancering, negen jaar geleden zijn er meer dan 770 000 stuks van verkocht. Maar dat is niet genoeg om de onderneming winstgevend te maken.
...

Als u het nog niet had gemerkt: de Smart roadster en diens cabrioversie zijn, net als de Forfour uit de catalogus ver-dwenen. Alleen de Fortwo blijft op het affiche. Waarom? DaimlerChrysler wil geen geld meer verliezen met zijn funmerk en alleen de authentieke Smart gaat vlot over de toonbank: sinds zijn lancering, negen jaar geleden zijn er meer dan 770 000 stuks van verkocht. Maar dat is niet genoeg om de onderneming winstgevend te maken. De nieuwe generatie van de microauto moet het tij doen keren. De bollebozen van Smart zijn ervan overtuigd dat hun merk einde 2007 uit de rode cijfers zal komen, ook al dankzij de 15% lagere verkoopprijs. Die prijsverlaging is verrassend, want 90% van de onderdelen van de Fortwo 2 zijn nieuw. Anderzijds wordt er op de motoren bespaard: het zijn 3-cilinders die Mitsubishi op grote schaal in Japan vervaardigt. Aangezien de Smart binnenkort zijn intrede maakt in de Verenigde Staten en de Amerikaanse normen dit vereisen, is de achterbumper verlengd. Het zal de verkoop geen windeieren leggen. Fysiek lijkt de nieuwe Smart sterk op de oude. Een zo apart concept wijzig je niet makkelijk! Toch zijn er ook nieuwigheden zoals de 19,5 cm extra lengte en de 70 l grotere koffer-inhoud (220 l). De carrosserie blijft niet achter, want die heeft een flinke dosis testosteron gekregen. Met zijn grotere wielbasis en banden kan de Smart bovendien prat gaan op een betere wegligging. Binnen is het dashboard royaler geworden en mooier, met een instrumentenpaneel met hoekige lijnen. De opties moeten niet onderdoen voor die van de beste berlines: verwarmde leren stoelen, een geluidinstallatie van topniveau met een lader voor 6 cd's en Sound System, zes airbags... Onder de kap zitten drie geoptimaliseerde benzinemotoren: een driecilinder van 999 cc (in plaats van 700), die een pieksnelheid van 145 km/u (i.p.v. 130) oplevert. De drie motoren ontwikkelen 61, 71 of 84 pk in turboversie. De dieselmotor krijgt 10% meer vermogen en bereikt nu 45 pk, terwijl hij de felbegeerde norm van de drie liter haalt. Met andere woorden, bij een normaal gebruik blijft het verbruik onder de 3,5 l op 100 kilometer. Elke motor krijgt een gerobotiseerde vijfversnellingsbak van Getrag mee. Is het hortende schakelen daarmee verleden tijd? Nee! Maar het is wel een stuk minder merkbaar en verschilt niet langer van dat van andere transmissies van dit type. Om op de autoweg de dynamiek van de Smart te testen, viel ons oog op de cabrioletversie (nu met volautomatische kap, compleet met verwarmde achterruit) met een motor van 71 pk, zonder stuurbekrachtiging. Hoewel de grotere cilinderinhoud de motor meer soepelheid geeft bij lage toerentallen, mist hij een beetje kracht als het bergop gaat, zodat we veel moesten schakelen. Om ons in het stadsverkeer te wagen, dé bestaansreden van deze Fortwo, hebben we de turboversie van de coupé gekozen. Een motor die de Smart een heel ander gezicht geeft! Met zijn flinke uithoudingsvermogen en veel pep is dit een erg leuke motor: ideaal om door het stadsverkeer te glippen zonder ooit te moeten achterblijven. Als stadsauto bij uitstek is de Smart 2 leverbaar met stuurbekrachtiging. Het manoeuvreren van een zo kleine auto lijkt kinderspel, maar waarom zich het comfort ontzeggen om met de vingertoppen in een parkeerruimte te glijden? De Smart 2 is even schattig en trendy als zijn voorganger, leuker om te rijden en buitengewoon vlot in de stad. Hij zal de fans gelukkig maken en nieuwe chauffeurs bekoren. De prijzen variëren van euro8976 voor de instapversie, de 1.0l 61 pk, tot euro15.506 voor de cabrio diesel. nArnaud Dellicour