De spacebox van Citroën

De mensen van Citroën beschouwen de C3 Picasso als een auto van zijn tijd, het ideale antwoord op de uitdagingen van vandaag.Ze zouden wel eens gelijk kunnen hebben...

De Citroën C3 Picasso is een auto die verrast. Verleidt. Intrigeert. Zijn kubusontwerp met afgeronde hoeken brengt een beetje vernieuwing in een segment van monovolumes die allemaal op elkaar lijken... En de nieuwe cross-over draagt dan wel de naam C3, maar heeft voor het overige niets gemeen met zijn stadsneefje.

Totale zichtbaarheid

Het eerste wat opvalt achter het stuur, is de enorme hoeveelheid licht in het interieur. Met 3,37 m2 glas (4,52 m2 met panoramisch dak, een optie) voelt u zich in een zonnige veranda. De Picasso heeft bovendien een semi-panoramische voorruit, zodat de klassieke A-stijl, die vaak de zichtbaarheid belemmert, vervangen is door twee slanke stijlen. Daardoor neemt de gezichtshoek van 70° naar 87° toe en dat geeft een prima kijk op de weg en het verkeer.

Een andere aangename verrassing is het interieur zelf: een intelligente aankleding van duidelijk betere kwaliteit, aansluitingen en een afwerking van onberispelijk niveau, veel opbergvakjes en een handschoenenkastje van 9 liter. De rijhouding is erg comfortabel, o. m. dankzij een in twee richtingen verstelbare stuurkolom, een hoog geplaatste pook en een stoel met regelbare hoogte.

Tot 500 liter kofferruimte

Een monovolume hoort modulair te zijn en de C3 Picasso is geen uitzondering op die regel: de achterbank is over 15 centimeter verschuifbaar en laat zich met één hand neerklappen, zelfs vanuit de koffer. De laadvloer is dan volledig vlak. De inhoud van de koffer varieert van 385 tot 500 liter, afhankelijk van de positie van de achterbank. De vloer kan op twee verschillende hoogten geplaatst worden, wat handig is als u bepaalde objecten aan het oog wilt onttrekken.

Een sympathieke, handige auto dus, maar hoe zit het met de motoren? Bij de diesels (vanaf euro16.900) vinden we een 4-cilinder HDi 1.6l van 90 of 110 pk (met roetfilter). Bij de benzine (vanaf euro15.200) is er keuze tussen twee VTi’s, een 1.4 l van 95 pk en een 1.6 l van 120 pk. In de stad is de kleine diesel (215 Nm) even pittig als zijn grote broer. Hij komt geen kracht te kort en trekt vinnig op, ondanks zijn 1259 kg. Maar natuurlijk is de 110 nog gespierder, met zijn 240 Nm koppel (260 Nm met overboost) en 20 pk extra. Alle motoren worden met een manuele 5-versnellingsbak gecombineerd, maar er is een gerobotiseerde versie in de maak.

Uitzonderlijk veel ruimte

De C3 Picasso gedraagt zich als een echte gezinsauto, wat betekent dat hij voorrang geeft aan het comfort en een vrij soepele ophanging heeft, die toch de beweging van de carrosserie goed controleert. Met ESP (als optie vanaf afwerkingsniveau 2 – Attraction, Séduction, Exclusive) wordt het rijgedrag nog beter. De C3 Picasso is op de eerste plaats een familiale cross-over met als ontegensprekelijke troeven comfort, originaliteit en de beste verhouding ruimte/buitenafmetingen van zijn segment. Plezier mag ook praktisch zijn!

Arnaud Dellicour

Partner Content