In het water wegen we slechts tien procent van ons werkelijke gewicht. Bijna heel ons gewicht wordt immers gedragen door de opwaartse druk van het water. Maar er is meer. Een wateromgeving oefent ook een ontspannend effect uit op de spieren, de ademhaling en het hart. Door de druk die het water uitoefent op de borstkas ademen we immers dieper en daalt de hartfrequentie. Conclusie: water is de ideale omgeving om het lichaam tot rust te brengen of om het op een specifieke manier te laten bewegen.
...

In het water wegen we slechts tien procent van ons werkelijke gewicht. Bijna heel ons gewicht wordt immers gedragen door de opwaartse druk van het water. Maar er is meer. Een wateromgeving oefent ook een ontspannend effect uit op de spieren, de ademhaling en het hart. Door de druk die het water uitoefent op de borstkas ademen we immers dieper en daalt de hartfrequentie. Conclusie: water is de ideale omgeving om het lichaam tot rust te brengen of om het op een specifieke manier te laten bewegen. Het Engelse woord floating betekent letterlijk drijven en dat is dan ook de essentie van deze relaxatietechniek. Tussen het zwemmen door even op je rug liggen drijven, liefst nog met gesloten ogen en een zacht avondzonnetje aan de horizon... geef toe, het is behoorlijk ontspannend. Datzelfde gevoel probeert men bij floating in een kunstmatige omgeving op te roepen. Dus niet in een zee of een zwembad, maar in een tank of een klein badje. Daardoor is deze techniek ook geschikt voor mensen die niet kunnen zwemmen. Een floatingtank of -bad is gevuld met heel zout water. Sommige centra werken met echt water van de Dode Zee, maar de meeste houden het bij een imitatie met een even hoog zoutgehalte. Dat zoutgehalte zorgt ervoor dat het lichaam ongewild gaat drijven. Kopje-onder gaan is onmogelijk. Hoofd, romp, benen en armen blijven mooi op het water liggen, wat u ook doet. Een typische floatingsessie duurt ongeveer vijftig minuten en begint met een korte gewenningsfase om lichaam en geest vertrouwd te maken met het gevoel van gewichtloosheid. Dat gebeurt door in het water te zitten en het licht aan te laten. Het water heeft dezelfde temperatuur als de huid. In principe geldt dat ook voor de lucht in de tank of boven het bad. Daardoor voelt u niets, alleen het dobbergevoel blijft. Bedoeling is dat de andere zintuiglijke ervaringen tot een minimum beperkt worden. Floating gebeurt in het donker en in stilte, al zijn er ook centra die de stilte vervangen door relaxerende muziek. In principe hoort u echter enkel het kabbelen van het water en uw eigen ademhaling, ideale omstandigheden dus om optimaal te ontspannen. Aquawellness, een relatief nieuwe discipline, begint waar floating eindigt. Het concept is overgewaaid uit Duitsland en Zwitserland. Leen De Troch en Herwig van Cotthem pikten het op en zijn û voorlopigû de enigen die het in België aanbieden. Bij aquawellness is drijven de eerste stap naar een totale overgave aan het water. Eigenlijk is het een vorm van massage die optimaal gebruik maakt van de gewichtloosheid van het lichaam in het zoute water. Concreet bestaat een individuele aquawellness-sessie uit drie fasen: een drijffase, een fase waarin de aquamasseur u op het water beweegt - en daarbij het lichaam een aantal elementaire stretchbewegingen doet uitvoeren - en een derde fase waarin die bewegingen steeds groter worden en u geregeld ook onder water gaat. Daarom krijgt u in die derde fase een neusklem op. Het water is vrij warm, zo'n 34°C, om rillingen en koukrampen te voorkomen. In combinatie met relaxerende muziek en veelkleurige onderwaterbelichting û die u eigenaardig genoeg ook met gesloten ogen waarneemt û bevordert dit het gevoel van complete ontspanning. "In het begin ligt u wat onwennig te drijven, daarna voelt het eventjes vreemd aan door iemand anders door het water bewogen te worden, en in de derde fase komt daar nog dat onderwatergevoel bij", zegt Leen de Troch. "En toch voelt u zich niet ongemakkelijk. Niemand hoeft overigens tegen zijn zin kopje-onder te gaan."Als aquamasseur voelt Leen de Troch de natuurlijke bewegingen van het lichaam aan en daarop speelt ze in. Als ze bijvoorbeeld voelt dat u last hebt van waterangst, houdt ze de sessie boven water. "Maar naarmate u meer ontspannen raakt, gaat u bijna letterlijk als een vis in het water bewegen. En net in die overgave aan het water zit de weg naar de complete ontspanning die aquawellness u biedt."Aquagym, aquatraining, aquaerobics,... Deze begrippen verwijzen in essentie naar hetzelfde: actieve lichaamsbewegingen in het water. Dit soort aquatraining is al sinds de jaren tachtig aan een opmars bezig omdat het een aantal belangrijke voordelen heeft tegenover oefeningen op het droge. Doordat water het lichaam lichter doet aanvoelen en tegelijk voor extra weerstand zorgt, zet aquatraining het volledige lichaam aan het werk en heeft het een spierversterkende werking op plaatsen die bij een gewone training niet aan bod komen. In het water wordt de spiertonus lager, ontspannen de spieren sneller en raken ze minder snel vermoeid. Al deze factoren samen zorgen ervoor dat je een beweging makkelijk tien keer vaker kan uitvoeren dan op het droge, en dat bevordert de impact op de spieren. Het water heeft ook een masserend effect op de spieren, waardoor die beter doorbloed worden en meer zuurstof opnemen. Tegelijk worden gewrichten en wervelkolom veel minder zwaar belast, waardoor het risico voor kwetsuren veel kleiner is. Voeg daarbij het ontspannende effect van water en het feit dat u het makkelijk zonder begeleiding kunt doen en u begrijpt waarom aquagym zo'n succes kent. Enkele eenvoudige oefeningen voor doe-het-zelvers: met de rug tegen de kant van het zwembad staan, de armen over de zwembadrand, buikspieren opspannen en met de benen fietsbewegingen maken. Probeer de benen daarbij steeds hoger, dus korter bij het wateroppervlak, te brengen. Eenvoudig maar uiterst efficiënt: in ondiep water (tot heuphoogte) door het zwembad joggen. nA Lieve Van de Velde