De nieuwe VOLKSWAGEN POLO

Vijf jaar na zijn lancering heeft de Polo een facelift gekregen. Esthetisch verandert er niet veel, maar onder de motorkap vinden we heel wat nieuws.

De in 2009 gelanceerde Polo is in zijn midlife flink onder handen genomen. Je moet heel goed kijken om de stilistische aanpassingen te ontdekken, want die zijn heel discreet. Maar technisch is er veel veranderd. Dat begint met de veiligheid. De kleine VW denkt aan zichzelf en aan zijn passagiers: de Front Assist van de Golf (noodremmen in de stad, onder de 30 km/u) is standaard aanwezig, net als een remsysteem tegen kettingbotsingen (automatisch remmen na een eerste klap). Als optie kan je ook een vermoeidheidsdetector kiezen, een achteruitrijcamera en een actieve cruise control die automatisch remt tot de auto stilstaat. Niet slecht voor een auto uit deze categorie.

Trendy

Zoals het een moderne stadsauto past, pakt de Polo uit met de nieuwste digitale snufjes: naast de klassieke bluetooth-verbinding zijn er opties als het MirrorLink-systeem, dat de inhoud van je smartphone naar het dashboardscherm van de auto brengt. Het scherm detecteert je vinger nog voor je het aanraakt en floept meteen aan. Met een tikje van je vinger kan je inzoomen en door de schermen bladeren. Maar MirrorLink heeft ook beperkingen: je kan tijdens het rijden slechts enkele specifieke apps gebruiken, zoals het navigatiesysteem en informatie over je auto. Voor de andere functies van je smartphone moet je aan de kant gaan staan.

Gloednieuwe diesel

Onder de kap ontdekken we nieuwe motoren. Het benzinegamma begint nu met de 1.0i van de Up!, met naar keuze 60 of 75pk (vanaf €13.660). Een soepele, krachtige en welluidende driecilinder die de Polo vlot door de stad loodst. Voor de lange afstand is de nieuwe turbovariant met directe injectie – de 1.0 TSI van 90 of 110pk die dit najaar samen met de GTI op de markt komt – een interessantere keuze.

Bij de diesels zijn de 1.2 en 1.6 TDI vervangen door een fonkelnieuwe 1.4 TDI met drie cilinders en 75, 90 of 105pk. Wij probeerden de 90 pk-versie uit (€16.800). De kleine diesel weert zich prima, heeft weinig last van trillingen, maakt geen lawaai en is ook zuinig: volgens de boordcomputer bleef het verbruik onder de 5 l/100 km bij normaal rijden. De CO2-uitstoot is beperkt tot 88 g/km en daalt in de BlueMotion-versie zelfs tot 82 g/km. Alles samen is de Polo positief geëvolueerd. Zijn rijgedrag blijft wat log en het interieur had vrolijker gekund, maar op het technische vlak is er veel vernieuwd. En het blijft een oerdegelijke auto, wat zijn nogal hoge prijs rechtvaardigt met €400 extra voor de nieuwe standaarduitrusting, inclusief Front Assist.

Arnaud Dellicour (met O. M.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content