© G.F.

DE NIEUWE SUZUKI JIMNY – Geknipt voor zijn rol

De stoere look van de nieuwe Suzuki Jimny is geen schone schijn: offroad geeft hij alle SUV’s het nakijken.

De Jimny is een beetje de Jeep Wrangler van Suzuki. In plaats van op luxe en comfort te mikken, zoals de meeste SUV’s en pseudoterreinwagens die de markt overspoelen, cultiveert hij zijn eenvoud. De nieuwe Jimny (vanaf 17.999 euro) is hoekiger dan het vorige model en gaat qua vormgeving terug naar de roots, vooral naar het model van de jaren ’80, dat bij ons de naam Samuraï meekreeg. Precies dat is de grote charme van deze kleine 4×4.

Allrounder

Het nieuwe interieur past goed bij die basic vormgeving, met zuivere lijnen, een grote handgreep in het midden van het dashboard – waar je een echte 4×4 aan herkent – en een erg verticale voorruit die een uitstekende zichtbaarheid garandeert. In een andere auto zouden de zichtbare schroeven en het plastic van mindere kwaliteit uit den boze zijn, maar hier versterken ze het ruige karakter van de Jimny. Hij wil echt geen SUV zijn, maar hoeft zich niet te schamen voor zijn uitrusting en comfort. Zoals het touchscreen boven de centrale console, dat een prima multimediasysteem bedient (standaard op de duurste afwerking, de GLX).

De Jimny pakt ook uit met automatische airco met elektronische bediening, een multifunctioneel stuur en snelheidsbordherkenning. Op het vlak van veiligheid noteren we een automatisch noodremsysteem en rijstrookondersteuning. Het nieuwe model is 5 cm korter dan zijn voorganger, zodat je geen zee van ruimte moet verwachten, maar biedt toch voldoende plaats voor vier. Met de achterbank (50-50) in normale stand, is de koffer aan de kleine kant: 377 liter, het is beter dan niets.

Qua mechaniek blijft de Jimny old school. Hij is nog steeds uitgerust met een ladderchassis met starre assen en een ophanging met spiraalveren. Voor wie dat wat te technisch vindt: de eenvoudigste manier om een auto te bouwen en ook de stevigste en meest efficiënte oplossing voor een terreinwagen. Met een hendeltje tussen de stoelen schakel je van twee- naar vierwielaandrijving, met kortere versnellingen die meer koppel op de wielen overbrengen. In de praktijk werkt het allemaal uitstekend, zodat de Jimny moeiteloos de steilste helling op en af rijdt en zich niets aantrekt van kuilen of water. Hij kan alles aan! Al werden daarvoor een paar toegevingen gedaan: assistentie bij het vertrek op een helling, en een elektrische controle met automatisch remmen tijdens het afdalen. Geen twijfel mogelijk, de Jimny is een terreinwagen in hart en nieren!

In plaats van te mikken op luxe en comfort, cultiveert de Suzuki Jimny zijn eenvoud.
In plaats van te mikken op luxe en comfort, cultiveert de Suzuki Jimny zijn eenvoud.© G.F

De leuke verrassing is dat deze generatie ook op de weg prettiger rijdt. De 1.5 l motor van 102 pk levert behoorlijke prestaties en de geluiddemping laat weinig te wensen over. De enige nadelen zijn een wat vage besturing en een versnellingsbak met slechts vijf verhoudingen (de automaat heeft er maar vier). En dan is er nog het vrij hoge verbruik – gemiddeld 6,8 l/100 km of 154 g/km CO2. Niet denderend.

In plaats van te mikken op luxe en comfort, cultiveert de Suzuki Jimny zijn eenvoud.
In plaats van te mikken op luxe en comfort, cultiveert de Suzuki Jimny zijn eenvoud.© G.F.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content