KIA Motors is met een verkoop van iets meer dan 5 miljoen auto's de vierde grootste fabrikant van de planeet. Een heuse autoreus! Die prestatie dwingt nog meer respect af als we beseffen dat de Koreaanse constructeur pas sinds 1974 auto's op de markt brengt. Om zijn ambities waar te maken, bood Kia in 2006 zeven jaar garantie op de Cee'd en breidde het die waarborg onlangs uit tot het hele gamma. Het zet de veroveringstocht nu voort door tegen 2012 al zijn modellen te vernieuwen. In stijl: daar moet Pieter Schreyer voor zorgen, de gewezen hoofddesigner van Volkswagen. Hij tekende al voor de pittige Soul... en presenteert nu o...

KIA Motors is met een verkoop van iets meer dan 5 miljoen auto's de vierde grootste fabrikant van de planeet. Een heuse autoreus! Die prestatie dwingt nog meer respect af als we beseffen dat de Koreaanse constructeur pas sinds 1974 auto's op de markt brengt. Om zijn ambities waar te maken, bood Kia in 2006 zeven jaar garantie op de Cee'd en breidde het die waarborg onlangs uit tot het hele gamma. Het zet de veroveringstocht nu voort door tegen 2012 al zijn modellen te vernieuwen. In stijl: daar moet Pieter Schreyer voor zorgen, de gewezen hoofddesigner van Volkswagen. Hij tekende al voor de pittige Soul... en presenteert nu ook de Sportage van de derde generatie. De nieuwkomer is geen 4x4 meer maar een echte cross-over, een subtiele mix van een sedan, een monospace en een terreinwagen. Dat zal in de smaak vallen bij een steeds meer stedelijk publiek dat vooral op de look let. In België bijvoorbeeld, is het C-segment van de SUV's, waarin de Sportage thuishoort, het enige dat groeit. Het vertegenwoordigt 64% van de totale SUV-markt, groot en klein. De nieuwe Sportage 2010 moest bovendien trendy zijn, vandaar een totale breuk met de vorige generatie. Een breuk in alle opzichten, te beginnen met de afmetingen: de nieuweling is 90 mm langer en 15 mm breder maar ook 60 mm lager dan zijn voorganger. Met zijn kleinere glasoppervlakte, hoge gordel en uitgeholde flanken is de KIA veel meer auto dan terreinwagen geworden. Het interieur, meer dan ruim genoeg voor vier volwassenen, is traditioneler en kiest voor goede smaak. Sommige materialen hadden beter gekund - een schoonheidsfoutje - maar op de assemblage valt niets aan te merken. De chauffeur zit prettig op een vrij korte stoel en kan genieten van de stoere prestaties en het pittige karakter van een 2.0l diesel CRDi van 136pk en 319Nm, efficiënt gesteund door een vlot schakelende manuele 6-versnellingsbak met goede verhoudingen. Een automatische versnellingsbak met 6 verhoudingen is als optie te krijgen, maar alleen op de versie met vierwielaandrijving. Jammer dat die erg dorstig is (gemengd verbruik: 11 liter per 100 km). De Sportage, met 2- of 4-wielaandrijving, heeft een comfortabele vering, die gelukkig geen afbreuk doet aan de wegligging. U kunt dus met heel het gezin kilometers vreten zonder moe te worden. De koffer heeft een eerbiedwaardige inhoud van 654 liter. De soepele elektrische stuurbekrachtiging is zalig in de stad maar mist wat nauwkeurigheid bij hoge snelheid, zodat de wagen wat gaat zweven. Een reden tot paniek is dat echter niet! Deze speelse gezinsauto heeft geen gebrek aan troeven: veel comfort, een knap silhouet, een prettig algemeen gedrag, een royale basisuitrusting, 7 jaar garantie,.... Het weegt ruimschoots op tegen de te hoge stijl van de voorruit, die de zichtbaarheid geen goed doet, en het ontbreken van een vlakke vloer en een verplaatsbare achterbank. Er zijn drie uitrustingsniveaus (Lounge, Fusion, Vogue) en de instapmodellen, de Sportage 2.0 CRDI 2WD en 2.0 l benzine van 163 pk, kosten resp. euro24.980 en euro21.980. Voor het einde van het jaar is nog een 1700 diesel (115 pk) en een 1600 benzine (140 pk) beschikbaar. Arnaud Dellicour