Peugeot verwacht heel veel van de 308, net als van de 208 trouwens. De twee modellen moeten het merk weer op koers helpen. In Europa rekent Peugeot erop dat de nieuwkomer een plaatsje in de top 3 van het segment zal veroveren. En dus de Golf, de Focus en de Astra achter zich zal laten. Om die ambitie waar te maken, moet de 308 de nieuwe referentie worden in termen van efficiëntie, rijplezier, kwaliteit en design. Op het technische vlak neemt hij niets over van het vorige model. Hij is namelijk op het nieuwe PSA-platform (EMP2) gebaseerd, dat met de nieuwe Citroën C4 ...

Peugeot verwacht heel veel van de 308, net als van de 208 trouwens. De twee modellen moeten het merk weer op koers helpen. In Europa rekent Peugeot erop dat de nieuwkomer een plaatsje in de top 3 van het segment zal veroveren. En dus de Golf, de Focus en de Astra achter zich zal laten. Om die ambitie waar te maken, moet de 308 de nieuwe referentie worden in termen van efficiëntie, rijplezier, kwaliteit en design. Op het technische vlak neemt hij niets over van het vorige model. Hij is namelijk op het nieuwe PSA-platform (EMP2) gebaseerd, dat met de nieuwe Citroën C4 Picasso werd geïntroduceerd. De auto is compact (slechts 4,25 m lang) en 140 kg lichter dan zijn voorganger. De vaste klanten van het merk zullen staan kijken van het interieur, want de designers zijn duidelijk met een schone lei vertrokken toen ze het ontwierpen. Het is fantastisch. Het dashboard is sober en een groot aanraakscherm met alle vitale functies van de auto is een handig alternatief voor de bedieningsknoppen van de airco, het multimediasysteem, de navigatie en de telefonie. De 308 is bovendien een kei in connectiviteit, met onder meer interessante toepassingen als Coyote, een systeem dat voor gevaren waarschuwt. Ook nieuw is i-Cockpit, een systeem dat we kennen van de 208 en de 2008 en dat het piepkleine stuur combineert met een head-up display. Het overtuigt hier meer dan bij de 208, omdat u een onberispelijke rijhouding kunt vinden. Nog meer goed nieuws: de kwaliteit is op de afspraak, met rijkere, duurzamere materialen voor de aankleding. De veiligheidsuitrusting is uiterst verzorgd, met een actieve radar die een automatische remfunctie aanstuurt, dodehoeksensors en een parkeercamera. Ondanks zijn compacte afmetingen heeft de nieuwe 308 een royaal interieur en een zee van ruimte voor de inzittenden. De koffer blijft niet achter: met 420 l staat hij aan de top van de categorie. Op de weg houdt de nieuwkomer de reputatie van het merk hoog. Door het zwaartepunt met 20 mm te verlagen is de vering correcter dan vroeger, zonder afbreuk te doen aan de efficiëntie van het rijgedrag - een technisch hoogstandje. Ook de lichtheid van het model draagt bij tot betere prestaties. De 1.6 e-HDI diesel van 115 pk (3,7 l/100 km en 95 g CO2) die wij uitprobeerden, onderscheidt zich door zijn pit, ondanks de vrij lange schakelverhoudingen - een bewuste keuze om het verbruik te beperken. Opnieuw is de aanpak erg geslaagd, want in het normale verkeer is de diesel tevreden met 5 l/100 km, zonder speciaal op het verbruik te letten. Er staat nog een tweede 1.6 l HDI van 92 pk op het menu, samen met een 1.6 THP benzinemotor van 155 pk (of 125 pk) en een 1.2 l driecilinder van 82 pk. Later komen er nog meer motoren. Peugeot toont zich met deze 308 op zijn best. Nu is het nog de vraag of hij de Golf zal kunnen verslaan. De toekomst zal het ons leren. Arnaud Dellicour