De nieuwe man is onweerstaanbaar!

Vrouwelijkheid is in. Zelfs de mannen lijken eindelijk hun vrouwelijke kant te aanvaarden. Schoonheidsproducten voor mannen zijn niet langer een taboe. Gingen ze aanvankelijk wat schoorvoetend snuisteren in de beautycase van hun vrouw, voortaan kopen ze hun eigen producten. Van een opmerkelijk maatschappelijk fenomeen gesproken!

Dandy’s bestaan natuurlijk al langer dan vandaag. Tussen 1850 en 1939 waren er Beau Brummel, Robert de Montesquiou, Walter Berry, Jean Cocteau en graaf Etienne de Beaumont die de elegantie hoog in het vaandel droegen. Tegenwoordig nemen acteurs, schrijvers en televisiepresentatoren de fakkel over. Gezondheid, welzijn en schoonheid worden in de hedendaagse samenleving als het hoogste goed beschouwd, een verwaarloosd uiterlijk wordt gelijkgesteld met een gebrek aan smaak.

De grote luxemerken hebben dat maar al te goed begrepen. In 1987 lanceerde Guerlain het zonnepoeder Terracotta dat snel uitgroeide tot hét succesproduct van de mannenmake-up. Dior bracht in 1966 Eau Sauvage uit, een parfum met een bijhorend gamma verzorgingsproducten voor mannen. “Voor die tijd was het parfum en de publiciteit die ervoor werd gemaakt hypermodern”, zegt Christel Trösch, persverantwoordelijke bij Dior. “Het product dankte toen zijn succes aan de vrouwen die het parfum droegen en zo de mannen aanspoorden. Korte tijd later is trouwens ook Diorella op de markt gebracht, een vrouwelijke variant van Eau Sauvage.”

Tegenwoordig is de grens tussen mannen- en vrouwenparfums moeilijk te trekken: vrouwen vallen voor mannelijke geuren, mannen krijgen ook meer poederige, vrouwelijke parfums ter beschikking. Een voorbeeld daarvan is het succes van Dior Homme dat is opgebouwd rond een vleugje iris.

“Bij Guerlain hebben de mannenparfums altijd een bloemenbasis gehad”, zegt Delphine Demaison, hoofd van de parfumafdeling. “Maar tegenwoordig willen mannen meer dan alleen een clean, hygiënisch parfum. Net als de vrouwen kiezen ze voor mysterieuze en gesofisticeerde geuren.”

Op zoek naar authenticiteit

Verzorgingsproducten voor mannen zijn nu overal verkrijgbaar en tegen democratische prijzen. Ook mannen willen uniek zijn en houden van een beetje luxe, maar tegelijk leidt die democratisering tot een terugkeer naar vroegere rituelen. Veel mannen, zelfs jonge mannen, blijven zich met de hand scheren. Speciaal voor hen ontwierp Acqua di Parma de Collezione Barbiere, een scheerset die tegelijkertijd design en traditie uitstraalt. Hij bevat een scheerborstel, een ergonomisch scheermes in wengéhout en koper, een zachte crème, een frisse balsem, enz. “Het verwachtingspatroon van de man is directer en eenvoudiger dan dat van de vrouw”, zegt Delphine Demaison. “Vooral wat het scheren en de gezichtverzorging betreft, hoeft het allemaal niet te gecompliceerd te zijn. Trekt hun huid? Dan moet ze gehydrateerd worden. Zo eenvoudig is het.”

Merken als Nickel, Clarins, Aramis Lab Series en Biotherm hebben hun verzorgingsproducten geïntroduceerd door de mannen heel simpel en direct aan te spreken. Bij Nickel denken we dan aan Poignées d’amour, een gel tegen het bierbuikje, en Lendemain de fête een gezichtsverzorging voor een frisse look. De producenten hebben ook vastgesteld dat mannen trouwer zijn aan hun verzorgingsproducten dan vrouwen. Ze veranderen niet snel. “Omdat ze minder keuze hebben”, oppert Delphine Demaison.

Een potentiële markt

Als mannen tegenwoordig meer geïnteresseerd zijn in mode en schoonheid, dan hebben ze dat grotendeels aan hun vrouw te danken. Aandacht besteden aan hun imago doen ze in de eerste plaats om zichzelf en hun partner een plezier te doen. Maar de evolutie gaat langzaam. “De markt heeft zeker nog groeipotentieel”, zegt Delphine Demaison. “Maar de luxemerken aarzelen nog een beetje om voluit de weg van de verzorgingsproducten voor mannen te kiezen.”

Pionier in de materie is Jean Paul Gaultier. Eerst liet hij mannen in jurken defileren, nu introduceert deze timide man – die zelf voor klassiek kiest, en voor eenvoud – ook een volledig make-upgamma: van oogpotlood tot nagellak, gloss en zonnepoeder. “De luxemerken dicteren de trends. Maar het zijn de kleinere merken als Nivea en L’Oréal die het pad naar verzorgingsproducten voor mannen definitief hebben geëffend.”

Verzorging op mannenmaat

Het leven is meer dan schoonheid alleen, dat weten we allemaal. Welzijn is minstens even belangrijk. Volgens een grote Ipsos-enquête voor Nivea for Men bezoekt 53 % van de mannen regelmatig een fitness-zaal of sportcomplex. Eén op de drie mannen laat zich soms verleiden tot een hammam- of saunabezoek. 23 % gaat wel eens onder de zonnebank en 11 % bezoekt soms een schoonheidsinstituut. Kan het beter? Uiteraard! Schoonheidscentra die zich uitsluitend tot mannen richten, zijn erg in trek. Alleen al in Brussel is er de Sea Me aan de Waterloosesteenweg, de Monsieur K in de Dansaertstraat en Ecce in de Naamsestraat. ’s Morgens vroeg laten mannen er zich even verwennen voor ze naar hun werk vertrekken of ze komen snel even tijdens de middag langs. Volgens de zaakvoerder van één van deze centra zijn de vijftigers goed vertegenwoordigd. De meest gevraagde behandelingen zijn, in volgorde van belangrijkheid: gezichtsverzorging (reiniging of antirimpelkuur), massages en ontharing.

Borsthaar: welles nietes

Het borsthaar heeft al een lange weg afgelegd: aanvankelijk leek een weelderig begroeide borstkas een must voor elke man. Een tijdlang moest alle haargroei dan weer worden afgeschoren om een paar jaar later weer voorzichtig de kop op te steken, ook letterlijk. Vandaag blijkt de gladgeschoren, aerodynamische versie het pleit opnieuw te hebben gewonnen. Of het nu met was, laser of flitslicht is, ontharing is één van de meest gevraagde mannenbehandelingen in de schoonheidsinstituten. En niet alleen door sporters, zwemmers of wielrenners. Olivier, een actieve en verzorgde dertiger, heeft zijn nekhaar laten verwijderen met een lichtflitsbehandeling. “Ik had nogal veel nekhaar waardoor die zone er altijd nogal slordig uitzag.”

En de donshaartjes? Daarvoor bestaan zachte scheertechnieken. Wat er ook van zij, een weelderig begroeide borstkas is niet langer hip, om nog te zwijgen van haargroei op de rug. Staan de mannen te drummen tot het kruim van de scheerapparaten, de Philips Body Groom, op de markt komt, zoals de reclamespot ervan beweert? De toekomst zal het uitwijzen. n

Virginie Draelants

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content