De motoren van de toekomst

Nu de uitstootnormen almaar strenger worden, kan de autowereld niet anders dan snel te evolueren. Daarvoor zet ze volop in op erg gesmaakte hybride auto’s, maar evenzeer op de elektrische wagen.

De auto staat op een keerpunt. Het is een bocht die heel voorzichtig moet worden genomen, want hij raakt aan het hart van het systeem: de motor. Gek genoeg komt die verandering er niet omdat de olie opraakt, maar uit ecologische overwegingen. Vandaag maken we ons – terecht – zorgen over de luchtvervuiling en de weerslag van de CO2-uitstoot op de klimaatopwarming. Dat leidt tot veranderingen in allerlei sectoren, waaronder die van de auto. En het gaat snel. Al werken sommige gebeurtenissen als katalysator, zoals het Volkswagen-schandaal dat de huidige normen met de realiteit heeft geconfronteerd. Een schandaal dat zowel de fabrikanten als het publiek een elektroshock bezorgde. Het is dan ook logisch dat hybride en elektrische auto’s de volgende jaren de markt zullen veroveren. De autofabrikanten beginnen trouwens zelf in die richting te werken. Volkswagen, bijvoorbeeld, gokt niet langer uitsluitend op de diesel, wat het wel deed voor in de VS uitlekte dat het merk sjoemelauto’s op de markt bracht die veel meer verbruikten dan de officiële cijfers aangaven. Om komaf te maken met zijn schuldgevoelens stort de Duitse fabrikant zich nu op de hybride en de elektrische technologie. Andere fabrikanten hebben zolang niet gewacht. Toyota en Lexus investeren al sinds de jaren ’90 in deze technologieën en bieden nu al een compleet gamma hybride auto’s aan. Zij hebben dat veel vroeger begrepen dan de rest. En vandaag zijn ze er klaar voor.

9% diesel in 2030

De toekomst van de auto zal verschillende gedaanten aannemen. De verbrandingsmotor zal natuurlijk niet van vandaag op morgen verdwijnen, maar zijn marktaandeel zal wel kleiner worden. Volgens een recente studie van AlixPartners zal de diesel in 2030 nog maar 9% van de verkoop vertegenwoordigen, tegenover meer dan 50% vandaag. Dat is logisch: de noodzaak om minder te vervuilen zal namelijk de productiekosten van de verbrandingsmotor opdrijven, zodat hij zelfs met een laag brandstofverbruik niet meer met de hybride en elektrische auto’s zal kunnen concurreren. Nog altijd volgens AlixPartners zal de evolutie des te sneller gaan omdat elektrische voertuigen gehomologeerd zullen zijn voor een theoretische autonomie van 500 km en in de praktijk één laadbeurt voor 300 echte kilometers zal volstaan. Dat is voldoende autonomie om bij de meeste klanten de angst om zonder stroom te vallen weg te nemen.

Hybride

Zonder erg technisch te worden, neemt de overstap naar elektrisch rijden verschillende vormen aan. De momenteel meest courante vorm is de eenvoudige hybride auto, die een kleine batterij met een verbrandingsmotor combineert. De elektrische motor springt de traditionele motor bij of vervangt hem voor korte afstanden en tegen een lage snelheid. Het grote voordeel van deze oplossing is dat je er mee rijdt zoals met een gewone auto. Een hybride gedraagt zich als een traditionele auto met een automatische versnellingsbak en de elektronica kiest zelf wanneer de verbrandingsmotor, de elektrische motor of een combinatie van beide wordt geactiveerd. Met als grote voordeel dat je minder de benzinemotor aanspreekt waardoor hij ook minder verbruikt. Of over een korte afstand zelfs helemaal niets verbruikt, als je geen zware voet hebt.

De oplaadbare hybride die – anders dan de klassieke hybride – met een zwaardere batterij is uitgerust, gaat nog een stap verder. Hij kan tientallen kilometers volledig elektrisch rijden. Wie veel korte afstanden aflegt en de batterij regelmatig aan een laadpunt oplaadt, kan het zelfs zonder de verbrandingsmotor stellen.

Elektrisch

En dan is er nog de volledig elektrische auto, enkel gevoed door batterijen. Hij staat voor de grootste en meest complexe uitdaging. Zijn autonomie hangt immers in grote mate af van de energiedichtheid van de batterijen (de hoeveelheid energie die ze voor een gegeven massa kunnen opslaan). Vandaag is die klein (+/- 150 Wh/kg). Maar door de research neemt ze elk jaar met 5% toe. Dat komt de autonomie ten goede, verkort de laadtijd en doet de prijs per kWh (nu +/- € 500/kg) dalen. En die prijs is belangrijk, want de elektrische auto moet betaalbaar worden wil hij ingang vinden.

Dat is ook de uitdaging die Elon Musk, de eigenaar van Tesla, aangaat: door honderdduizenden batterijen per jaar te maken wil hij de kosten met 30 tot 50% drukken. Elektrisch rijden zou dan zelfs goedkoper kunnen worden dan op benzine of diesel. En daar zal niemand rouwig om zijn. Maar het publiek zal de elektrische auto pas echt omarmen als het aantal laadpunten flink wordt uitgebreid, evenals het elektriciteitsnet en de elektriciteitsproductie. Zonder laadpunten kan je nu eenmaal geen elektriciteit tanken.

Belg valt voor hybride

Volgens een studie van Toyota is de Belg vooral gewonnen voor de hybride auto. Meer nog: één chauffeur op de drie is bereid bij zijn volgende aankoop het hybride aanbod te overwegen. Elektriciteit is minder populair, maar de hybride auto is toch al een begin. Het is immers duidelijk dat we door de bevolkingsgroei en de verstedelijking anders met de auto zullen moeten omspringen, onder meer in functie van het gebruik dat we ervan willen maken. Op termijn zal de diesel de stad niet meer in mogen. Eerst zullen hybride en daarna elektrische auto’s hem vervangen. Logisch dus dat men verwacht dat de Europese verkoop van hybride auto’s de komende drie jaar zal verdriedubbelen, tot 750.000 stuks. We rijden de toekomst tegemoet!

ARNAUD DELLICOUR

Partner Content