© G.F.

De metamorfose

De gloednieuwe Peugeot 3008 is de eerste van een generatie die het succes van het allereerste model moet bestendigen. En zelfs vergroten.

De eerste 3008 was een ongeëvenaard succes voor Peugeot. En dus een kans die het merk zich niet mocht laten ontglippen. Op het vlak van de vormgeving is de nieuwe 3008 geëvolueerd en speelt ze leentjebuur bij de immer populaire SUV’s. Typische trekjes zijn de lange motorkap, een meer karaktervol radiatorrooster en een minder schuine voorruit. Allemaal trekjes die het model van de oorspronkelijke semi-monovolume onderscheiden.

Cockpit

De 3008 is voortaan ook 9cm langer (4,45 m) en 7cm breder (1,91 m), terwijl de hoogte nauwelijks veranderd is: 1,62m. De wielbasis is 6cm groter en dat komt de binnenruimte ten goede. Dat lijkt niet alleen zo: achterin hebben twee volwassenen nu ook echt ruimte in overvloed. De koffer opent niet langer in twee delen maar heeft een gewone klep. Hij is 90 liter groter en heeft nu een totale inhoud van 520 liter of 1.580 liter met neergeklapte achterbank. Erg gezinsvriendelijk!

Het interieur van de 3008 oogt spectaculair: Peugeot heeft er zijn i-Cockpit concept op toegepast. Het kleine stuur voelt prettig en soepel aan, maar de afstelling in de diepte is wat beperkt, waardoor de ideale rijhouding niet altijd mogelijk is. Jammer, al is dit fenomeen minder uitgesproken dan bij de 308 en 208. Zelfs de basisafwerking heeft een digitaal dashboard dat je aan je voorkeuren kunt aanpassen en door zijn hoogte goed leesbaar is.

4 motoren, 7 vermogens

De interface wordt op de middenconsole aangevuld met een capacitief aanraakscherm van 8 inch doorsnee, waarvan de voornaamste functies worden bediend via zes rechtstreekse toetsen. De visuele kwaliteit en die van de gebruikte materialen zijn zoals het hoort, maar een en ander is nog voor verbetering vatbaar.

De motor wordt geleverd in twee benzineversies en twee diesels, samen goed voor een waaier van zeven verschillende vermogens. De driecilinder turbo 1.2 benzinemotor pakt uit met 130pk, de viercilinder 1.6 THP met 165pk. Bij de diesels is er een 1.6 BlueHDi van 100 en 120pk en een 2.0 BlueHDi van 136, 150 en 180pk – die laatste is alleen verkrijgbaar met een zestrapsautomaat. Voorlopig hebben alle modellen voorwielaandrijving, pas in 2019 komt er een integrale transmissie voor een herlaadbare hybride (met elektrische aandrijving van de achterwielen).

Maar voor wie de platgetreden paden wil verlaten, heeft Peugeot een Advanced Grip Control pack dat het slippen beperkt, en specifieke banden. Op de weg is de 3008 meer dan overtuigend: hij is levendig en wendbaar, en dat is ronduit verrassend voor een auto van deze omvang. Zelfs de lichtste motoren van 120 en 130pk draaien vlot mee. Dat goede nieuws geldt ook voor het uitstekende compromis tussen comfort en rijgedrag. Alleen de GT-versies rijden met hun grote wielen een stuk minder comfortabel. Voor één keertje zijn de goedkopere versies dus de prettigste. Wij blij!

ARNAUD DELLICOUR

Partner Content