De markt past zich aan

Enerzijds heb je de zware machines die zacht spinnend door het landschap glijden, anderzijds de scooters waarmee jongens en meisjes de stadsfiles omzeilen. Om het hoofd boven water te houden, past de motoren- en scootersmarkt zich aan.

In 2010 worden de trends bevestigd: reismotoren doen het goed, sportieve modellen heel wat minder. En de Europeanen zetten hun opmars verder, er worden steeds minder Japanners gekocht. Vergeet ook niet dat de maxiscooter meer en meer opgang maakt bij pendelaars, vooral in de 125cc-klasse, omdat al wie een rijbewijs B heeft ermee mag rijden. Globaal gezien bedraagt het aantal nieuwe inschrijvingen per jaar 25 tot 30.000 eenheden.

Meer dan ooit proberen de fabrikanten met nieuwe modellen andere segmenten aan te boren en dus een nieuw publiek te bereiken. Een zeer frappant voorbeeld is de Ducati Diavel, een nooit eerder geziene power cruiser in het gamma van de fabrikant uit Bologna (en voor velen een vorm van heiligschennis tegenover de tradities van het merk). Maar de Amerikaanse markt en de nieuwe Aziatische rijken vragen ernaar...

In een totaal andere stijl weliswaar, maar ook Honda volgt een gelijkaardig spoor. De Crossrunner is een gedurfde kruising tussen sportief en trail. Honda noemt hem de BMW X6 op twee wielen: een model met de air van een SUV maar met een sportieve allure en prestaties die exclusief op de weg gericht zijn. Het doel is duidelijk: rijplezier, standing, vernieuwing. Een gedurfde zet van Honda die opnieuw van pioniersbloed getuigt. Als nu ook het publiek nog volgt...

Het is onmogelijk om dit jaar voorbij de BMW K1600GT/GTL te lopen. De fabrikant uit München blijft in zijn specialiteit, namelijk bij de toerismemotoren, maar stapt nog een graadje hogerop met een totaal nieuwe machine met 6 cilinders (totaal nieuw voor een motor). Zelfs wie het summum van comfort en raffinement zoekt, komt aan zijn trekken maar dan klimt het budget volgens de genomen opties tot euro 20.000. In Brussel blijkt dit alvast geen probleem te zijn: de K1600GT/ GTL gaat er als warme broodjes over de toonbank, zelfs zonder dat iemand het beest kon uittesten. Een BMW-fan vertrouwt zijn merk.

De scooter als oplossing

Honderdduizenden Europeanen zien de scooter als de mirakelremedie tegen de filepandemie die ons continent teistert. De piekuurplaag breidt zich steeds verder uit en een parkeerplekje vinden wordt een heksentoer. Zonder te spreken van de geldverslindende parkeermeters. Om dit euvel te omzeilen is de scooter 125 een geschenk uit de hemel. Een specifiek rijbewijs hoeft niet (B volstaat), de prijs is redelijk en ermee rijden is kinderspel. Er zijn geen versnellingen, het is licht en handig, en er is ruimte onder het zadel om uw tas of pc in te stoppen. De wagen zal een scooter nooit kunnen vervangen, zeker niet als u kinderen hebt, maar tijdens de week kan het een ideaal alternatief zijn.

In dit marktsegment in volle expansie, vindt u low-costmodelletjes voor minder dan euro 2000 maar ook duurdere tot euro 10.000. De grootste nieuwigheid komt van Piaggio, dat met de Yourban 125/300 een broertje creëerde voor het beruchte model op drie wielen, de MP3. Globaal gezien geldt hetzelfde principe (twee wielen vooraan, één achteraan voor een betere veiligheid) maar hij is minder zwaar, neemt minder plaats in en is goedkoper. Net als de Peugeot Citystar 125, een veelbelovende maxi-scooter voor euro 3000.

En elektriciteit?

Voorlopig rijden enkel de kleine scooters 100 % elektrisch. Ze bieden een rendement te vergelijken met een 50cc benzinemotor. Een valabele optie voor de stadsscooter dus, maar niet voor de zwaardere modellen. België hinkt op dat vlak trouwens een beetje achterop: er zijn te weinig oplaadpunten, en die heb je nu eenmaal nodig voor elektrisch rijplezier. Toch moeten we de Peugeot E-Vivacity vermelden. Dit made-in-China- product zal zeker geïnteresseerden lokken, maar ze zullen een goed gevulde portemonnee moeten meenemen, want het kost meer dan euro 3000. Gelijkaardige modellen worden in de loop van het jaar verwacht (Sym Symmetry, Yamaha EC-03) maar een 100 % elektrische scooter is nog niet voor meteen.

Het ideaal

De leeftijd van de motorrijders gaat in stijgende lijn en jongeren hebben relatief minder interesse voor motoren, wat zeker iets te maken heeft met het economische aspect. Omdat de overheid nog altijd niet zorgt voor aangepaste rijstroken voor gemotoriseerde tweewielers en omdat de wegen vaak in slechte staat zijn, beleeft de markt van de motoren en scooters een scharniermoment. De sector toont alvast zijn goede wil om zich aan te passen en zo het hoofd boven water te houden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content