De kasteelmuren vertellen

Het kasteel van Gaasbeek wekt het leven van zijn voormalige bewoners weer tot leven.

Boven de glooiende heuvels van het Pajottenland torent al ettelijke eeuwen het kasteel van Gaasbeek uit. U dwaalt er door historische interieurs, schilderijen en meubilair. Maar wat als deze verstilde beelden nu eens echt tot leven kwamen? En de muren zouden vertellen over het leven van de illustere bewoners van het kasteel: de graaf Van Egmond, Paul Arconati en markiezin Arconati-Visconti? Dat is nu precies wat het Britse kunstenaarscollectief Wild Works de komende maanden zal realiseren.

Het Britse gezelschap, dat voor het eerst in ons land te gast is, dook in de archieven van het kasteel en ging op stap met Gaasbeekse historici om zich onder te dompelen in de levens van de drie protagonisten, elk in hun tijdsgewricht. De graaf Van Egmond (16de eeuw) werd onthoofd door de Spaanse hertog van Alva. Zijn standbeeld prijkt nog op de Brusselse Kleine Zavel. Paul Arconati-Visconti (18de eeuw) was een tijdje burgemeester van Brussel en bezat ook het Broodhuis op de Grote Markt. En dan was er de laatste markiezin Arconati-Visconti (19de eeuw), een intelligente, linkse, gepassioneerde Française, geboren Marie Peyrat, en overtuigd atheïste. Ze liet het kasteel uitvoerig restaureren. In 1923 overleed ze en schonk ze het domein aan de Belgische Staat.

Net voor de onthoofding

De wereld van deze drie bewoners wordt opgeroepen door acteurs die verhalen vertellen of dagelijkse klussen klaren in het kasteel. Fictie en historie lopen in mekaar over. Zo wordt de keuken weer in gebruik genomen en het koper opgeblonken. Geurin-stallaties, klank en licht moeten u in de sfeer van toen brengen. U kunt ook zelf in de huid van de personages kruipen. Zo is er een plek waar u op uw knieën kunt gaan zitten en net als de graaf van Egmond ervaren hoe het voelt net voor de onthoofding.

“De personages zijn tot op vandaag relevant”, vertelt persattaché Marieke Debeuckelaere. “Paul Arconati heeft bijvoorbeeld boeken vol geschreven met zijn recepten voor de vrede. Marie Peyrat wou eigenlijk een man zijn en verkleedde zich ook vaak als dusdanig.”

De Britten zijn niet aan hun proefstuk toe. Ze deden iets gelijkaardigs in Kensington Palace in Londen. Maar in Gaasbeek is er ook Vlaamse inbreng. Jeroen D’hoe componeerde muziek die in het hele kasteel zal weerklinken. En ontwerper Tim van Steenbergen stelde een selectie van zijn operakostuums ter beschikking.

Once upon a castle. Van 20/4 tot 9/11 in het Kasteel van Gaasbeek, Kasteelstraat 40, Gaasbeek. Di-zo, 10-18u. Prijs: € 10. Info: www.kasteelvangaasbeek.be

Ann Heylens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content