In de file zijn hybride auto's een stuk zuiniger. © FOTO'S ISTOCK

De ideale auto voor...

De stadsbewoner

Profiel. Je woont met je partner op een appartement in het centrum van een grote agglomeratie, met tal van voorzieningen in de buurt. Misschien heb je een garage, misschien ook niet. Als je op vakantie gaat neem je het vliegtuig of de trein. Je legt met je auto dus enkel korte afstanden af, bijvoorbeeld voor je wekelijkse boodschappen. Slechts een paar keer per jaar ga je de snelweg op.

De geknipte auto. Eerst en vooral moet je je durven afvragen of een eigen auto wel zinvol is: je kunt het openbaar vervoer nemen en in almaar meer steden ook autodelen. Op autodelen.net vind je een overzicht van alle aanbieders, hoe ze werken en wat ze kosten. Autodelen heeft heel wat voordelen: voor deelauto’s zijn er speciale voorbehouden parkeerplaatsen, er is er altijd wel één beschikbaar en als je er maar sporadisch één nodig hebt, komt dat een pak goedkoper uit (behalve het abonnement, betaal je enkel het verbruik, geen onderhoudskosten of verzekering). Een andere optie die vaak over het hoofd wordt gezien – en dat heeft vooral te maken met zijn look – is de auto zonder rijbewijs. Stéphane Lémeret, journalist bij AutoTrends: “Zo’n autootje is goedkoop omdat je er minder belastingen op betaalt dan op een gewone wagen, je parkeert het op een zakdoek en toch biedt het vaak aardig wat kofferruimte.”

Wie een eigen auto met een minimum aan standing wil, kan te rade gaan in het segment van de stadsauto’s, compacte wagentjes die ideaal zijn voor het drukke stadsverkeer en aan een klein parkeerplekje genoeg hebben. Anders dan vaak gedacht, is de binnenruimte heus niet zo krap bemeten en zit je vooral vooraan ruim en comfortabel (ministadsautootjes zijn nog kleiner en hebben zelfs geen achterbank). Een benzinemotor met kleine cilinderinhoud is dan een slimmere keuze dan een (duurdere) dieselmotor. Je kan ook opteren voor een hybride wagen. Die is minder vervuilend en zal in de stad ook minder verbruiken. “100% elektrische auto zijn in de stad iets minder handig in gebruik: je moet ze thuis kunnen inpluggen of in je buurt een laadpaal zien te vinden, maar die zijn momenteel nog schaars.” En dan zijn er nog de opties: een auto met een automaat is weliswaar duurder in aankoop, maar in het hortende stadsverkeer wel erg praktisch. Ook parkeersensoren zijn een must: ze besparen je flink wat stress wanneer je moet parkeren in een drukke straat en een immer gehaaste bestuurder achter je aan het toeteren slaat!

De randstadbewoner

Profiel. Je woont met je gezin in een vrijstaand huis met garage, aan de rand van de stad. Je rijdt elke dag via grote verkeersassen naar het stadscentrum (heen en terug zo’n 30 kilometer). Tijdens het spitsuur sta je vaak in de file.

De geknipte auto. Voor dit profiel is de plug-inhybride de beste keuze: in principe moet het mogelijk zijn je dagelijkse woonwerkverkeer af te malen zonder maar één druppel benzine te verbruiken! Via grote verkeersassen tegen een beperkte snelheid van en naar de stad rijden is het perfecte scenario voor de elektrische motor met een autonomie van enkele tientallen kilometers. “Je kan je auto elke avond opladen in je garage, zodat je zeker bent dat de accu ’s ochtends helemaal vol is”, aldus Stéphane Lémeret. Op langere afstanden en/of trajecten die meer snelheid vergen, wordt de auto aangedreven door de verbrandingsmotor, net als bij een klassieke auto.

Blijft de netelige vraag: wat gaat dat kosten? Een plug-inhybride is duur en past dus niet in ieders budget.

De kilometervreter

Profiel. Elke werkdag zit je uren in de auto, op weg naar de hoofdstad en weer terug of omdat je voor je job voortdurend onderweg bent. Je auto is dus eigenlijk je tweede werkplek, inclusief bedrijfsrestaurant. Af en toe doe je er zelfs een tukje in.

De geknipte auto. In dat geval kan je niet om de dieselwagen heen. Een benzinemotor valt bij dergelijk gebruik duurder uit. En de accu’s van elektrische auto’s en plug-inhybrides beschikken vooralsnog over onvoldoende autonomie. “Misschien gaat je voorkeur naar een SUV uit, maar dat is niet zo’n goed idee”, legt Stéphane Lémeret uit. “Een berline of een break is voor intensief gebruik comfortabeler. Bovendien is een SUV zwaarder en veel minder aerodynamisch, wat resulteert in een hoger verbruik, vooral dan op de autosnelweg.”

Rijhulpmiddelen zoals cruisecontrol en dodehoekdetectoren, plus geautomatiseerde systemen voor de lichten en ruitenwissers die automatisch aanfloepen, zijn in dit geval absoluut zinvol. Want als je elke dag urenlang achter het stuur zit, durft je aandacht al een keer te verslappen.

De overbevraagde (groot)ouder

Profiel. Je speelt geregeld taxi voor de (klein)kinderen, tieners of jongvolwassenen. Men weet je altijd wel te vinden om een kot leeg te maken, iemand naar de luchthaven te – brengen of materiaal voor het schoolfeest te vervoeren.

De geknipte auto. Een grote koffer, veel beenruimte voor iedereen, massa’s opbergvakken... Tot voor kort rijmde een gezinswagen vaak met een grote monovolume. “Maar dat type voertuig is op zijn retour en heeft momenteel niet echt een bestaansreden meer”, vindt David Leclerq. “De meeste troeven van de monovolume – zoals veel opbergruimte – vind je vandaag ook bij andere modellen. De break is daarom aan een forse comeback bezig en hard op weg om de gezinswagen bij uitstek te worden.”

Stéphane Lémeret pleit eerder voor een kleine SUV. Die staat iets hoger, wat de koffer makkelijker bereikbaar maakt. “Check zeker het aantal zitplaatsen: sommige auto’s hebben nog maar vier gehomologeerde zitplaatsen en dus slechts twee gordels op de achterbank.” Iets wat je vaak pas merkt als je de auto al gekocht hebt.

Neem je geregeld kleine kinderen mee in de auto, dan zijn er nog een aantal modellen met schuifdeuren of tegengesteld openende deuren zonder middenstijl – al loopt van de meeste van die modellen de verkoop op zijn einde. Hun open flank heeft het voordeel dat je veel makkelijker kinderen op de achterbank kunt installeren.

De doe-het-zelver

Profiel. Jarenlang heb je je auto gekoesterd. Olie verversen, bougies vervangen: je kon en deed het allemaal zelf. Tot je auto na een stom ongeval de geest gaf. Je zoekt een rustieke auto die je zelf kunt blijven onderhouden.

De geknipte auto. “Auto’s waar je zelf aan kunt sleutelen, bestaan helaas niet meer”, klinkt het meteen bij David Leclercq. Nieuwe wagens zitten vandaag veel ingewikkelder in mekaar dan vroeger. Ze zitten volgestouwd met elektronica en doorgaans kan je zelfs niet meer bij het motorblok. Want wat doen automonteurs tegenwoordig als ze willen weten wat er mis is met je auto? Juist, ze leggen hem meteen aan de computer. “Als particulier kan je nog hooguit zelf de olie verversen. En dan nog! Je zal toch bij de garage langs moeten om het verklikkerlichtje op het dashboard te laten uitschakelen.” Wil je absoluut toch zelf onder de motorkap duiken, dan zit er maar één ding op: een tweedehandswagen kopen die op zijn minst uit de jaren ’90 stamt, maar waarmee je binnenkort misschien de stad niet meer in mag wegens te vervuilend. Je zal je er dus bij moeten neerleggen dat vaklui het voortaan van je overnemen.

Wie moeite heeft met bepaalde bewegingen

Profiel. Je wil nog altijd autorijden, maar je hebt moeite met bepaalde hoofd- of armbewegingen. Ook bukken om in een wagen te stappen, lukt niet zo goed.

De geknipte auto. In een SUV zit je hoger dan in een traditionele wagen. Logisch dus dat veel mensen die moeite hebben met instappen voor zo’n wagen kiezen. “Maar SUV’s zijn lang niet de enige auto’s met een hogere instap. Ook sommige stadswagens hebben dat voordeel. Het zou dus jammer zijn om enkel en alleen daarom een SUV te kopen”, nuanceert David Leclercq. “Overigens moet je er op letten dat de instap niet té hoog is: als je niet gewoon in de wagen kunt gaan zitten, maar erin moet klimmen, vergt dat ook een lichamelijke inspanning.” Om na te gaan hoe vlot het instappen lukt, stap je gewoon een showroom binnen en test je de tentoongestelde modellen.

Verder zijn er tal van opties die voor meer comfort zorgen als je moeite hebt met bepaalde bewegingen. Zo zijn almaar meer modellen uitgerust met 360° camera’s waarmee je rond de wagen kunt kijken zonder dat je je in bochten moet wringen. Helaas worden deze opties vaak gebundeld tot packs, waardoor ze allesbehalve goedkoop zijn. Een kleine, niet erg dure maar wel handige optie is de koffer met verstelbare bodem. Je kan de bodem dan instellen tot op de hoogte van de kofferrand. Dan hoef je bij het laden of lossen van zware spullen niet meer te tillen: je kan er je spullen gewoon in en uit schuiven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content